In defense of philosophy and an education for thinking: uncertainties and challenges for the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065770974

Keywords:

Philosophy, Education, Martha Nussbaum, Matthew Lipman, Research Community

Abstract

This essay aims to present the importance of the philosophy in the educational perspective of Matthew Lipman and and Martha Nussbaum. With the objective of analyzing the philosophical reflection defended by both authors, the essay seeks to problematize the role played by a formative and a humanistic teaching. This is directly articulated with the ways of being, thinking and acting. The guiding questions of the essay are: why is it relevant to defend the philosophy in schools? What do these authors think about dialogue, critical thinking and investigation? What are the contributions of the philosophy to support a school that favors the respect for differences and also promotes the awareness for the common well? To answer these provocations, the essay is structured in three parts. In the first one is demonstrated the scenario of crises and uncertainties that the school hás been going through. Then it is presented the traits of the philosophy as an education for thinking of Matthew Lipman. In the third part, through the thought of Martha Nussbaum, it is revelead that in the face of na unprecedented crisis in the Field of education, it is necessary to defend a Socratic pedagogy as opposed to teaching under the prism of the school modernization directed to neoliberal managerialism. From this perspective, we have the firm conviction to support the teaching of the philosophy as a necessary discipline for critical thinking, through investigation and dialogue. Bearing these questions in mind, in the final considerations, the problematic carried out is taken up again and the challenges that encourage the construction of knowledge for the experience of citizenship and that support the democracy are pointed out. This research has a theoretical-bibliographic character, supported by a qualitative methodology and anchored in the analytical-hermeneutic method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Professor Doutor na Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, Brasil

Antônio Pereira dos Santos, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Mestrando pela de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, Brasil

Julia Costa Oliveira, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Graduanda pela Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, Brasil

References

BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial [da]República Federativa do Brasil, Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br. Acesso em 10 de junho de 2022.

FÁVERO, Altair Alberto. Ensino de filosofia e os desafios para o século XXI. In: FÁVERO, A. A; RAUBER, J. J; KOHAN, W. O. O. (Orgs.). O olhar sobre o ensino de filosofia. Ijuí: Unijuí, 2002, p. 99-111.

FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Eficácia ou proselitismo? A escola sob os ditames do gerencialismo empresarial. In: FÁVERO, A. A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E. (Orgs.). Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020, p. 27-40.

FÁVERO, Altair Alberto; TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Em defesa das humanidades na formação: a educação democrática das futuras gerações. Educação Unisinos. 2021, v.25, p.1-16. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/23168. Acesso em 12 de junho de 2022

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

LIPMAN, Matthew. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski e Lucia Maria Silva Kremer. São Paulo: Summus, 1990, 252 p.

LIPMAN, Matthew; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick. A filosofia na sala de aula. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.

LIPMAN, Matthew. O pensar na Educação. 2. Ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

LIMA, Marcelo; MACIEL Samanta Lopes. A reforma do Ensino Médio do governo Temer: corrosão do direito à educação no contexto de crise do capital no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v.23, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ypLL3PnTmLQkFfr97q4s3Rf/abstract/?lang=pt. Acesso em 20 nov. 2021.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Trad. Cristina Antunes. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

OLIVEIRA, Ramon de. A reforma do ensino médio como expressão da nova hegemonia neoliberal. Educação Unisinos. 2020, v.24, p. 1-19. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2020.241.05. Acesso em 13 junho de 2022.

SILVA, Mônica Ribeiro da; LEDA, Scheibe. Reforma do Ensino Médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, v.11, n.20, p.19-31, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/769/721. Acesso em 26 de maio de 2022.

TONIETO, Carina. A prática dialógica na comunidade de investigação: possibilidades de uma educação para o pensar. In: FÁVERO, M. A; FÁVERO, A. A; TONIETO, C; CASAGRANDA, E. A; ROSSETTO, M. S. (Orgs.). Diálogo e investigação: perspectivas de uma educação para o pensar. Passo Fundo: Méritos, 2007, p. 19-42.

Published

2023-02-24

How to Cite

Fávero, A. A., Santos, A. P. dos, & Oliveira, J. C. (2023). In defense of philosophy and an education for thinking: uncertainties and challenges for the school. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 9(1), e1/1–18. https://doi.org/10.5902/2448065770974

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua