What can teaching of philosophy does at BNCC?
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065767379Keywords:
ensino de filosofia, currículo, BNCC, competência, habilidadeAbstract
This article presents a reflection on the possibilities for teaching philosophy as a discipline in the current National Common Curriculum Base (BNCC, in portuguese). The objective is to analyze the competences and skills of the base to extract concepts and notions that necessarily demand a specific performance of philosophy, as a mandatory curricular subject. Through the development of the discussion, it is demonstrated how philosophy is a structural discipline and necessary for the development of certain general competences and competences and skills of the Applied Human and Social Sciences. In addition, the material gathered here aims to ground, conceptually and legally, the strategic need for philosophy in the curriculum to legitimize the pedagogical intention of BNCC, which professes an education that combines knowledge, values and ethical social positions.
Downloads
References
ARISTÓTELES, Metafísica. Tradução de Vicenzo Cocco. Abril cultural, São Paulo, 1973. (Coleção os pensadores)
BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer 15/98; Resolução 03/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, CNE/CEB, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília. MEC/SEMTEC, 1999.
BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais. Ciências humanas e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base – Ensino Médio. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 06/08/2021.
DELORS, Jacques et al. Educação, um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Trad José Carlos Eufrazio. UNESCO/Edições ASA/Cortez, São Paulo, 1997
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa, o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar, Boitempo, São Paulo, 2019.
NOGUEIRA, Renato. O tabu da filosofia. In: Filosofia (São Paulo), v. 1, p. 45, 2014.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Trad. Bruno Charles Magne. Artmed editora, Porto Alegre, 1999.
SILVA, MONICA RIBEIRO DA A BNCC DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO: O RESGATE DE UM EMPOEIRADO DISCURSO Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.