The philosophy of education in the intricacies of the middle school state
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065720902Keywords:
Philosophy, High school, Democratic management, Integral formationAbstract
The reflection about the teaching philosophy involves different issues. Within the framework of public education is necessary to understand the intricacies involving school practices, guided by the principles of democratic management, and how the government orientation are understood and executed within the reality of each school. So teach philosophy to high school youth is not something that derives only the wishes of the teachers responsible for the discipline, requires a critical understanding of the formation which aims, the field of possibilities that each educational institution offers and the practice of constant dialogue, because it comes from the bit school environment is created and developed in isolation or individually. For this, the assumptions of integral human formation and interdisciplinary teaching practices seem to correspond with the function of philosophy in high school in a curriculum restructuring context, but also paradigms.Downloads
References
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional nº 9394/96. Brasília, 1996.
______. Decreto de lei n. 11.684 de 2 de 2008. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm. Acesso em: 24 nov. 2010.
______. BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÂO, Câmara de Educação Básica. Parecer n.º 15/98 – Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: 1998.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÂO, Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 03/98 – Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: 1998.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
GALLO, Silvio; KOHAN, Walter. A Filosofia no ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2000, v.6.
GALLO, Sílvio. Foucault: (Re) pensar a Educação. In: VEIGA-NETO. Alfredo. Foucault e a Educação. 3ª Edição. Belo Horizonte. Autêntica Editora, 2011.
KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Tradução Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
LÜCK. Heloísa. Liderança em Gestão Escolar. Série Cadernos de Gestão Vol. IV. 8ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica, 2006.
____________. Parecer CNE/CEB n°7/2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica, 2010.
RIO GRANDE DO SUL, Conselho Estadual de Educação. Parecer n.°323/99 – Diretrizes Curriculares do Ensino Fundamental e do Ensino Médio Para o Sistema Estadual de Ensino. Porto Alegre: 1999.
SANTOS, Boaventura de Souza, AVRITZER, Leonardo. Democratizar a Democracia. In: SANTOS, Boaventura de Souza (org.). Reinventar a Emancipação Social: Para Novos
Manifestos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO RIO GRANDE DO SUL. Proposta Pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional Integrada Ao Ensino Médio. 2011-2014.
TOMAZETTI, Elisete. GALLINA, Simone. Territórios da prática filosófica. Santa Maria: Editora UFSM, 2009
TOMAZETTI, Elisete. Os sentidos do Ensino Médio: Olhares juvenis sobre a escola contemporânea. São Leopoldo: Oikos, 2012.
VEIGA, Ilma Passos A. Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma Construção Possível. SP, Campinas: Papirus, 2001.