The business of the business is not just the business: business sustainability as strategic element

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465917339

Keywords:

Benefits, Competitive advantage, Strategy, Sustainability

Abstract

Based on theoretical and empirical studies, better business results are possible to achieve when there is alignment between the organization's strategy and sustainability management, as this alignment generate value for the organization and attend its stakeholders directly. Thus, this paper aims to highlight the reasons why companies should invest in sustainability, drawing up conclusions from literature and the perception of managers and coordinators of different areas in a Brazilian mining company. In order to do that, a qualitative research was conducted based on semi-structured interviews with those responsible for the mining company. As the main result, we have a synthesis of ten reasons why companies should invest in sustainability, that are: image, increase internal and external sales, valorization in the capital market, reduction of costs, improvement in company’s image before its stakeholders, reduction of risks, attraction and retention of talents, innovative capacities, competitive advantage and quick response or anticipation to legislation.

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Author Biographies

Elizabeth Moçato, Instituto Federal de Santa Catarina, Caçador, SC

Doutoranda em Administração na Universidade de São Paulo (USP), mestre em Administração, com ênfase em Sustentabilidade pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), pós-graduada em Gestão Financeira e Contábil pela Faculdade Estadual de Ciências Econômicas de Apucarana (FECEA). Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e em Turismo pela Faculdade Estadual de Ciências Econômicas de Apucarana (FECEA). Atualmente é docente de Gestão do Instituto Federal do Paraná. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente no seguinte tema: Gestão por Competências e Sustentabilidade Empresarial.

Mary Fernanda de Sousa de Melo, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Doutoranda em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (POLI/USP). Possui graduação em Administração (2012) e mestrado em Administração (2015) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Willerson Lucas de Campos, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Doutorando em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (POLI/USP). Possui graduação em Administração (2012) e mestrado em Administração (2015) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Participou do Projeto Casadinho - Missão de Estudo na FEA/USP.

Edison Fernandes Polo, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Graduado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas, Mestre em Administração pela Fundação Getúlio Vargas, Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo e Livre-Docente em Marketing pela Universidade de São Paulo. Professor Associado do DA/FEA/USP, pesquisador, palestrante e consultor de empresa. Linhas de pesquisa: estratégia e competitividade.

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Published

2019-05-13

How to Cite

Moçato, E., Melo, M. F. de S. de, Campos, W. L. de, & Polo, E. F. (2019). The business of the business is not just the business: business sustainability as strategic element. Revista De Administração Da UFSM, 12(1), 41–53. https://doi.org/10.5902/1983465917339

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