The teaching of Spanish language in a decolonial perspective: resignifying learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148573744

Keywords:

Teaching-learning, Spanish language, Coloniality, Decoloniality

Abstract

The aim of this text is to analyze how the contents of the book Cercanía contribute to decolonial action. To this end, it draws on the Bakhtinian conception of language as a social practice and decolonial studies for questioning hegemonic/Eurocentric domination and promoting critical reflection on diverse non-hegemonic identities. The results indicate that the textbook Cercanía - Modern Foreign Language - Spanish, portrays some of its content from the decolonial logic, however, a revision is necessary to correspond to the countless realities of the commonly marginalized subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jamile da Costa Dias, Universidade Federal do Acre

Graduated in Spanish Literature from the Federal University of Acre (2020). Specialized in Distance Learning 4.0 from FAEL (2021). Graduate in Portuguese Literature from the Federal University of Acre (2022) and master's student in the Postgraduate Program in Teaching Humanities and Languages ​​- PPEHL/UFAC (2022). Researcher at the Education, Languages, Applied Linguistics and Teaching Research Group (ELLAE). She worked as a substitute teacher in the Spanish Literature course at the Federal University of Acre - Campus Floresta, during the years 2021 and 2022

Lívia da Costa Muniz, Federal University of Acre

Graduated in Spanish Language at the Federal University of Acre (2021). She has a second degree in Pedagogy from FAVENI University Center (2021). Master's student in the Graduate Program in Teaching Humanities and Languages (2022). Researcher of the Research Group in Education, Languages, Applied Linguistics and Teaching (ELLAE). She was a mediator teacher in the municipal education network of the Mâncio Lima/AC Prefecture during the years 2021 and 2022.

Grassinete Carioca de Albuquerque Oliveira, Federal University of Acre

PhD in Applied Linguistics and Language Studies from PUC-SP. Post-doctorate in the same program. Leader of the Research Group in Education, Languages, Applied Linguistics and Teaching (ELLAE)
and Teaching (ELLAE) and researcher for the Linguistic Inclusion in Educational Activity Scenarios (ILCAE) research group. Adjunct Professor at the Federal University of Acre (UFAC), she works in the Postgraduation Programs Ppehl-UFAC, ProfLetras-UFAC and works as Collaborating Professor at LAEL-PUCSP.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, posfácio e Notas). Notas da edição Russa: Seguei Botchorov. São Paulo: Editora 34, [1952-1953], 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo, UNESP/HUCITEC, 1990.

BAKHTIN, M. Toward a reworking of the Dostoevsky book. In: BAKHTIN, M. Problems of Dostoevsky's Poetics. Edited and Translated by Caryl Emerson. Introduction by Wayne C. Booth. Minneapolis-London: University of Minnesota Press, 1999, p. 287.

BARROS, Cristiano Silva de; COSTA, Elzimar G. de Marins. Espanhol: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

CARVALHO, J. R. A consciência individual e o signo ideológico: uma leitura dos estudos de Volóchinov. Eutomia, v. 27(1), Out. 2020, p. 307-324. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/248686. Acesso: 13 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.51359/1982-6850.2020.248686

CHARAUDEAU, P. Identidade linguística, identidade cultural: uma relação paradoxal. In: LARA, G. P.; LIMBERTI, R. P. (Org.). Discurso e (des)igualdade social. São Paulo: Contexto, 2015. p. 13-30. DOI: https://doi.org/10.21709/casa.v13i1.7858

COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía: espanhol, 8 º ano: anos finais: ensino fundamental. 3 ª edição. São Paulo: Edições SM, 2015.

COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía: espanhol, 6 º ano: anos finais: ensino fundamental. 3 ª edição. São Paulo: Edições SM, 2015.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Dados eletrônicos. Porto Alegre: Penso, 2014.

FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de “desaprendizagem”: Redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45 a 65.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.

FANON, Frantz. Os condenados da terra, Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

HOOKS, B. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Tradução de Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

GUIMARÃES, A. História do ensino de espanhol no Brasil. Scientia Plena, vol. 7, num. 11, 2011. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp. Acesso em: 12 de agosto de 2022.

MAGALHÃES, M. C. C. A pesquisa colaborativa e a formação do professor. In: FIDALGO, Sueli Sales; SHIMOURA, Alzira. da S. Pesquisa Crítica de Colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007. p. 51-59

MAGALHÃES, M. C. C. O método para Vygotsky: a zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidade criativas. In: SCHETTINI, R. H.; DAMIANOVIC, M.C.; HAWI, M.M.; SZUNDY, P.T.C. (Orgs.). Vygotsky: uma revisita no início do século XX. São Paulo: Andross, 2009. p. 53-78.

MIGNOLO, Walter. El desprendimiento: pensamiento crítico y giro descolonial. In: WALSH, Catherine. Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. 1ª ed. Buenos Aires: Del Signo. 2006

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do sul, Foz do Iguaçu/PR, 1(1), PP. 12-32, 2017.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte, Ed. UFMG. 2003.

Mignolo, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da Modernidade* * Introdução de The darker side of western modernity: global futures, decolonial options (Mignolo, 2011), traduzido por Marco Oliveira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, 2017, Disponível em: https://doi.org/10.17666/329402/2017. Acesso: 14 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: De Souza Santos, Boaventura; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. (CES), 2009.

PARAQUETT, Marcia. E La nave va: livros didáticos de espanhol no Brasil. In: BARROS, Cristiano Silva de; COSTA, Elzimar Goettenauer de Marins; FREITAS, Luciana Maria Almeida de (Orgs.). O livro didático de espanhol na escola brasileira. Campinas: Pontes, 2018, p. 35-48.

PONZIO, A. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do Ato Responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 18-19.

SANTOS, B. de S. S., Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: De Sousa Santos, Boaventura. Construindo as Epistemologias do Sul: Antologia Esencial. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas. Compilado por Maria Paula Meneses... [et al.]. - 1ª ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Editora 34, São Paulo, 2017.

WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. 1ª ed. Buenos Aires: Del Signo. 2006.

WALSH, C. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar/Abya-Yala, 2005.

Published

2023-12-20

How to Cite

Dias, J. da C., Muniz, L. da C., & Oliveira, G. C. de A. (2023). The teaching of Spanish language in a decolonial perspective: resignifying learning. Letras, 1(66), 54–72. https://doi.org/10.5902/2176148573744