Building a situated knowledge stemmed from the interaction in the forums of bachelor’s degree of education - Language arts (Spanish) in distance education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148571105Keywords:
Interaction, Distance education, Applied linguisticsAbstract
We problematize teaching and learning in distance education to produce knowledge about their specificities and to promote a quality experience in this context. Therefore, we approach Bakhtin's notions of interaction and language (2003), Situated Knowledge by Souto Maior; Lima (2017), and aspects of distance education by Moore (1997) and others. Our methodology is qualitative and ethnographic, and it is based on Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006). We observed, with data analysis, that there is more interaction and better quality when aiming at situated knowledge. We conclude, then, that the quality of the interaction has implications for the degrees of pedagogical detachment.
Downloads
References
BAJTIN, M. Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores: y otros escritos. Rubi (Barcelona): Anthropos; San Juan: Universidade de Puerto Rico, 1997.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV, V.N.). Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. Editora Hucitec, São Paulo, 2004.
BELLONI, M. L. Educação à Distância. Campina, SP: Autores Associados, 1999.
CELANI, M. A. A. Afinal, o que é Linguística Aplicada. In: ZANOTTO, M. S.; CELANI, M. A. A. (Org.). Linguística Aplicada, da aplicação da linguística à linguística transdisciplinar. São Paulo: EDUC, 1992, p. 15-23.
FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: Fabrício Blanca et. al. Luiz Paulo da Moita Lopes (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 45-65.
FIGUEIREDO, F. A colaboração como uma forma de promover a aprendizagem de língua estrangeira. In: I Congresso Internacional da ABRAPUI, 2007, Belo Horizonte. Anais. p. 1-12. Disponível em <http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/ABRAPUI_I_UFMG/language_pdf/lang31.pdf>. Acesso em: 23 de janeiro de 2022.
LUZ, L. As práticas linguístico-discursivas em consígnias e as identidades do docente na constituição de saberes: estudo interpretativo em turmas de letras EAD do IFAL. 2017. 216 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: o campo como linguista aplicado. In: Fabrício Blanca et. al. Luiz Paulo da Moita Lopes (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.
MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009, p. 11-24.
MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação à Distância: uma visão integrada. Trad. Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
MOORE, Michael. Theory of transactional distance. In: KEEGAN, D. Theoretical Principles of Distance Education. London: Routledge, 1997. p. 22-38.
PIMENTEL, F. Apresentação institucional no Fórum de Diretores (UFAL) ocorrida no dia 23/06/22. Anotações. 2022.
PIMENTEL, F.; MERCADO, L. A política de expansão do ensino superior por meio da UAB em Alagoas. Revista Interfaces Científicas. Aracaju. v. 7, n. 3. p. 127–138. Abr./mai./jun., 2019. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2019v7n3p127-138
ROBLYER, M. D.; WIENCKE, W. R. Design and Use of a Rubric to Assess and Encourage Interactive Qualities in Distance Courses. American Journal of Distance Education, v. 17, n. 2, p. 77-98. 2003. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1207/S15389286AJDE1702_2+. Acesso em: 19 de ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1207/S15389286AJDE1702_2
SOUTO MAIOR, Rita de Cássia. Pensamento Bakhtiniano nos estudos da linguagem: a ação do pesquisador como ato responsável. Polifonia, 20 (27):31-53. 2013
SOUTO MAIOR, R.; LIMA, S. Recontando histórias da comunidade em sala de aula: Observando o Ethos do/a aluno/a autor/a em atividades de letramento. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 6, n.c10, p.107-130, jan./ jun., 2017. Disponível em: <https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistaeduclings/article/view/6455/4476>. Acesso em 16 de outubro de 2021. DOI: https://doi.org/10.33871/22386084...107-130
SOUTO MAIOR, R. de C.; LUZ, L. Identidades docentes e a ética discursiva nas interações sugeridas nas consígnias de abertura no contexto da educação a distância. Calidoscópio, 17(2), p. 395–413. 2019 Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.172.10>. Acesso em 10 de outubro de 2021. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2019.172.10
SOUTO MAIOR, R. Estudos Discursos na Linguística Aplicada Implicada. In: STURM, L.; SOUTO MAIOR, R. de C. A linguística Aplicada no Ensino e Aprendizagem e nos Estudos Discursivos. Tutóia, MA: Diálogos, 2022a. DOI: https://doi.org/10.52788/9786589932499.1-17
SOUTO MAIOR, R. de C. A Linguística Aplicada e a implicação na pesquisa: uma leitura bakhtiniana. In: OLIVEIRA JR.; MEDEIROS, Ana Clara. Livro Comemorativo das três décadas do Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura/UFAL. 2022b. (Prelo)
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-09 (2)
- 2022-12-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.