Linguistic analysis and teacher training: grammar and teaching in the pedagogical residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569414

Keywords:

Grammar teaching, Linguistic analysis, Teacher training

Abstract

The main objective of this research is to understand the experiences with grammar teaching lived by the participants of the Pedagogical Residency program in a public educational institution. The interpretativist qualitative analysis was made from the generation of data from the residents' answers to an open-ended questionnaire and from the analysis of the activities produced by them in the RP.  It was found a low presence of grammatical approaches from the perspective of Linguistic Analysis. In this sense, the results of the research point to a possible need of fostering the teaching education of LP teachers regarding the theoretical and methodological appropriation of Linguistic Analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Silveira Botelho, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del Rei, MG

Professora adjunta da Universidade Federal de São João del-Rei. 

Christian Diovanni Leite, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del Rei, MG

Aluno de graduação em Letras

References

ANTUNES, I. Gramática contextualizada: limpando o pó das ideias simples. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

BASTOS, D. M.; LIMA; H. K. C.; SANTOS, S. B. C. Ensino de classes de palavras: entre a estrutura, o discurso e o texto. In: SILVA, A.; PESSOA, A. C.; LIMA, A. (Orgs.). Ensino de Gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2012. (Coleção Língua Portuguesa na Escola, 2)

BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONÍSIO, A.P; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.) Gêneros Textuais e Ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise Linguística: afinal, a que se refere?, São Paulo: Cortez, 2013.

BOTELHO, L. S. Ensino de Língua Portuguesa em uma perspectiva discursiva. In: GARCIA-REIS; BOTELHO; MAGALHÃES. Leitura e escrita de textos instrucionais. Recife: Pipa Comunicação, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Língua Portuguesa. Brasília: MECSEF, 1998.

CELANI, M. A. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 8, n. 1, p. 101-122, 2005.

GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula. Campinas: Assoeste/Unicamp, 1984.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

LUFT, C. P. Língua e Liberdade: por uma nova concepção de língua materna e ensino. Porto Alegre: L&PM, 1985.

MENDONÇA, M. Análise linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. Português no Ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Contexto, 2006. p. 199-226.

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. O estatuto dialógico da análise linguística: caracterização teórico-pedagógica. Acta Scientiarum. Language and Culture, 41(2), e44773, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i2.44773

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

Published

2023-02-02

How to Cite

Botelho, L. S., & Leite, C. D. (2023). Linguistic analysis and teacher training: grammar and teaching in the pedagogical residency. Letras, 1(64), 114–130. https://doi.org/10.5902/2176148569414