Linguistic analysis and teacher training: grammar and teaching in the pedagogical residency
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148569414Keywords:
Grammar teaching, Linguistic analysis, Teacher trainingAbstract
The main objective of this research is to understand the experiences with grammar teaching lived by the participants of the Pedagogical Residency program in a public educational institution. The interpretativist qualitative analysis was made from the generation of data from the residents' answers to an open-ended questionnaire and from the analysis of the activities produced by them in the RP. It was found a low presence of grammatical approaches from the perspective of Linguistic Analysis. In this sense, the results of the research point to a possible need of fostering the teaching education of LP teachers regarding the theoretical and methodological appropriation of Linguistic Analysis.
Downloads
References
ANTUNES, I. Gramática contextualizada: limpando o pó das ideias simples. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
BASTOS, D. M.; LIMA; H. K. C.; SANTOS, S. B. C. Ensino de classes de palavras: entre a estrutura, o discurso e o texto. In: SILVA, A.; PESSOA, A. C.; LIMA, A. (Orgs.). Ensino de Gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2012. (Coleção Língua Portuguesa na Escola, 2)
BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONÍSIO, A.P; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.) Gêneros Textuais e Ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise Linguística: afinal, a que se refere?, São Paulo: Cortez, 2013.
BOTELHO, L. S. Ensino de Língua Portuguesa em uma perspectiva discursiva. In: GARCIA-REIS; BOTELHO; MAGALHÃES. Leitura e escrita de textos instrucionais. Recife: Pipa Comunicação, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Língua Portuguesa. Brasília: MECSEF, 1998.
CELANI, M. A. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 8, n. 1, p. 101-122, 2005.
GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula. Campinas: Assoeste/Unicamp, 1984.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
LUFT, C. P. Língua e Liberdade: por uma nova concepção de língua materna e ensino. Porto Alegre: L&PM, 1985.
MENDONÇA, M. Análise linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. Português no Ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Contexto, 2006. p. 199-226.
POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. O estatuto dialógico da análise linguística: caracterização teórico-pedagógica. Acta Scientiarum. Language and Culture, 41(2), e44773, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i2.44773
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.