Metonymic slippage in the meaning of Carnaval in the music of Vai passar, by Chico Buarque and Francis Hime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148564578

Keywords:

Signifier, Metaphor/Metonymy, Military Period, Redemocratization, Vai passar Musi

Abstract

The aim of this article is to discuss the linguistic signifier as metaphoric relationship (similarity) and metonymic (contiguous) relationship in the weaving of text. These relationships were developed by the Russian scholar Roman Jakobson as he set out from the associative syntagmatic axes of Swiss intellectual Ferndinand de Saussure. VaiPassar, the musical composition by Chico Buarque and Francisco Hine, constitutes the corpus of analysis. Here we observe how the play onwordsof “carnaval” develops into other signifiers. The analysis revealed that carnavalas signfier becomes fragmented, thereby forming a signifyning unity which highlights criticism against the oppressive system.

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Author Biographies

Robson Anselmo Tavares de Melo, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, PE

Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem - PPGCL - Doutorado

Luciana Pereira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE

Possui Doutorado em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2019), Mestrado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco - Unicap (2009), graduada em Comunicação Social - Hab. em Relações Públicas. Professora concursada para a área de Comunicação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco - IFPE - campus Recife, ministrando aulas no Curso de Turismo e na Especialização de Meio Ambiente e Cultura.

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Published

2022-08-19

How to Cite

Melo, R. A. T. de, & Silva, L. P. da. (2022). Metonymic slippage in the meaning of Carnaval in the music of Vai passar, by Chico Buarque and Francis Hime. Letras, (62), 156–171. https://doi.org/10.5902/2176148564578