Tensions between legitimacy and authenticity in paper publications in English by Brazilian doctoral students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148548544

Keywords:

Scientific article, Doctoral students, Academic writing, Internationalization, Academic literacies

Abstract

Within the remit of Academic Literacies and higher education internationalization, this paper seeks to analyze the positioning and academic writing strategies of five Brazilian Doctoral students with regard to the publication of scientific articles in English. Data analysis was generated from two research projects carried out in two public universities from the state of São Paulo, with theoretical and methodological anchoring in the ethnography of language. The results reveal tensions between legitimacy and authenticity in the current scenario of strong scientific productivity in English. The final conclusion is that English publishing practices could be aligned with knowledge diplomacy in action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rómina de Mello Laranjeira, Universidade Federal de Ouro Preto

Rómina de Mello Laranjeira é professora do Departamento de Letras, onde atua nos cursos de Letras e de Pedagogia, e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Ouro Preto. É pós-doutora em Letras (Universidade Presbiteriana Mackenzie/São Paulo) e doutora em Ciências da Educação, especializada em Letramentos e Ensino do Português, pela Universidade do Minho (Portugal). Seus interesses de pesquisa e extensão centram-se na área de educação e ensino de língua portuguesa, letramentos, etnografia da linguagem e formação de professores. É líder do Grupo de Pesquisa em Letramentos e Educação Linguística da Universidade Federal de Ouro Preto (LEDUFOP/CNPq).

Larissa Giacometti Paris, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Larissa Giacometti Paris é licenciada em Letras/Português pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), mestra em Linguística Aplicada pela mesma instituição e doutoranda do referido programa, sendo bolsista do CNPq. Tem participado de projetos de investigação sobre ensino de Língua Portuguesa e práticas de letramentos, sendo seu foco de pesquisa os letramentos acadêmicos. Tem experiência como professora da educação básica e é autora de materiais didáticos de Língua Portuguesa.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Traduzido por Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011 [1979].

BARTON, David. Literacy: an introduction to the ecology of written language. Oxford: Blackwell, 1994.

BARTON, David; HAMILTON, Mary. Local literacies: reading and writing in one community. Londres: Routledge, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 220, de 03 nov. 2017.

BERG, Maggie; SEEBER, Barbara. The Slow Professor: challenging the culture of speed in the academy. Toronto: University of Toronto Press, 2016.

BLOMMAERT, Jan; JIE, Dong. Ethnographic Fieldwork: a beginner’s guide. Bristol: Multilingual Matters, 2010.

BORGES, Bárbara; VERDU, Fabiane; RADAEL, Weber; IGARASHI, Deisy; SEGATE, Flávia. A Internacionalização da Educação Superior no Brasil: uma revisão sistemática. In: Anais do II Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), v. 2, n. 1, p. 1-18, 2018.

CANCLINI, Néstor García. A globalização imaginada. São Paulo: Iluminuras, 2007.

CURRY, Mary Jane; LILLIS, Theresa. Estratégias e táticas na produção do conhecimento acadêmico por pesquisadores multilíngues. Traduzido por Raquel Salek Fiad e Flávia Miranda. In: FIAD, R. S. (Org.). Letramentos acadêmicos: contextos, práticas, percepções. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 11-64, 2016.

CURRY, Mary Jane; LILLIS, Theresa. Problematizing English as the Privileged Language of Global Academic Publishing. In: CURRY, Mary Jane; LILLIS, Theresa. (Orgs.). Global Academic Publishing: Policies, Perspectives and Pedagogies. São Paulo: Telos/Bristol: Multilingual Matters, p. 01-20, 2019.

DUCHÊNE, Alexandre; HELLER, Monica. (Orgs.). Language in late capitalism: pride and profit. New York: Routledge, 2012.

FIAD, Raquel Salek. Reescrita, dialogismo e etnografia. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 13, n. 3, p. 463-480, 2013.

GARCEZ, Pedro de Moraes; SHULZ, Lia. Olhares circunstanciados: etnografia da linguagem e pesquisa em Linguística Aplicada no Brasil. Revista DELTA, v. 31-especial, p. 1-34, 2015.

GARCEZ, Pedro de Moraes. Quem é estudante falante de português em famílias de origem brasileira em Toronto, Canadá? questões de classe. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 18, n. 3, p. 729-749, 2018.

GEE, James Paul. The New Literacy Studies: from ‘socially situated’ to the work of the social. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz (Orgs.). Situated literacies: reading and writing in context. London/ New York: Routledge, p. 180-196, 2000.

HEATH, Shirley Brice; STREET, Brian. On ethnography: approaches to language and literacy research. New York: Teachers College Press, 2008.

JESUS, Paula Clarice Santos Grazziotin de. Política e planejamento linguístico para ciência e educação superior: possibilidades do multilinguismo para a produção e a difusão de conhecimento. 218 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/205985. Acesso em 10 fev. 2021.

JORDÃO, Clarissa Decolonizing identities: English for internationalization in a Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, Revista Brasileira de Estudos Canadenses, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 191-209, 2016.

KNIGHT, Jane. Updating the definition of internationalization. International Higher Education, n. 33, p. 2-3, 2003.

KNIGHT, Jane; WIT, Hans de. Internationalization of Higher Education: Past and Future. International Higher Education, n. 95, p. 2-4, 2018.

KNIGHT, Jane. Knowledge diplomacy in action. Discussion Paper. London: British Council, 2019. Disponível em: https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/research-knowledge-diplomacy-in-action.pdf. Acesso em 31 jul. 2020.

LEA, Mary. Academic Literacies in Theory and Practice. In: STREET, Brian; MAY, Stephen. (Orgs.). Encyclopedia of Language and Education: Literacies and Language Education. 3 ed. New York: Springer, p. 147-158, 2017.

LEA, Mary; STREET, Brian. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-171, 1998.

LEA, Mary; STREET, Brian. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Traduzido por Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.

LILLIS, Theresa; CURRY, Mary Jane. Academic writing in a global context: the politics and practices of publishing in English. New York: Routledge, 2010.

MIHUT, Georgiana; ALTBACH, Philip; WIT, Hans de. (Orgs). Understanding Higher Education Internationalization. Insights from Key Global Publications. Rotterdam: Sense Publications, 2017.

NOGUEIRA, Nara Nília Marques. Dimensões “escondidas” da internacionalização do ensino superior. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 4, p. 951-982, 2018.

PARIS, Larissa Giacometti; LARANJEIRA, Rómina Mello. Autoria e internacionalização na escrita acadêmica: análise da principal organização profissional das Engenharias Elétrica e Eletrônica. Linguagem & Ensino, v. 22, n. 3, p. 752-773, 2019.

PILLER, Ingrid; CHO, Jinhyun. Neoliberalism as language policy. Language in Society, v. 42, n. 1, p. 23-44, 2013.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. Prática local e internacionalização do Ensino Superior. In: MACIEL, Ruberval Franco; TILIO, Rogério; JESUS, Dánie Marcelo de; BARROS, Adriana Lúcia Escobar Chaves de. (Orgs.). Linguística aplicada para além das fronteiras. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 121-142, 2018.

SIGNORINI, Inês. Política, língua portuguesa e globalização. In: LOPES, Luiz Paulo da Moita (Org.). O Português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Editora Parábola, p. 74-100, 2013.

STREET, Brian. Literacy in Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

STREET, Brian. “Hidden” features of academic paper writing. Working Papers in Educational Linguistics, v. 24, n. 1, p. 1-17, 2009.

STREET, Brian; LEA, Mary; LILLIS, Theresa. Revisiting the question of transformation in academic literacies: the ethnographic imperative. In: LILLIS, Theresa; HARRINGTON, Kathy; LEA, Mary; MITCHELL, Sally. (Orgs.). Working with Academic Literacies: case studies towards transformative practice. Anderson, South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, Colorado: WAC Clearinghouse, 2015.

Published

2021-10-19 — Updated on 2022-08-02

Versions

How to Cite

Laranjeira, R. de M., & Paris, L. G. (2022). Tensions between legitimacy and authenticity in paper publications in English by Brazilian doctoral students. Letras, 049–075. https://doi.org/10.5902/2176148548544 (Original work published October 19, 2021)