Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?

Authors

  • Clecio dos Santos Bunzen Júnior UFPE
  • Jéssica Máximo Garcia MACKENZIE (SP)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148539521

Keywords:

Oracy, Radiophonic genres, L1 textbooks

Abstract

Based on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTOR(A), (2014)

AUTOR (A), (2003, 2004, 2005, 2009)

AUTOR(A) & AUTOR(A),(2014 e 2013)

BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon. Tarefas da educação linguística no Brasil. In: Rev. Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 5, n. 1, 2005, pp. 64-81.

BALTAR, Marcos. Letramento radiofônico na escola. Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 8, 2008, pp. 563-580.

BALTAR, Marcos; GASTALDELLO, Maria Eugênia; CAMELO, Marina Araujo.; LIPP, Bárbara Morsch. Rádio Escolar uma ferramenta de interação sociodiscursiva. Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Impresso), v. 08, 2008, pp. 185-210

BARBOSA, Jaqueline Peixoto. Outras mídias e linguagens na escola. In: BRASIL. Materiais didáticos: escolha e uso. Boletim 14. Brasília: MEC, 2005.

BARBOSA, Jacqueline Peixoto; SIMÕES, Pedro. Letramento midiático no ensino de português: a formação da contrapalavra crítica. In: Linha D’Água, 30(2), 71-91. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i2p71-91

BARBOSA, Jacqueline Peixoto; ROVAI, Célia Fagundes. Gêneros do discurso na escola: Rediscutindo princípios e práticas. São Paulo: FTD, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3a versão. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático. Guia de livros didáticos. Anos finais do ensino fundamental – PNLD 2017. Brasília: Ministério da Educação, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático. Guia de livros didáticos. Anos finais do ensino fundamental – PNLD 2014. Brasília: Ministério da Educação, 2013.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998.

CANCLINI, Nestor Garcia. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CITELLI, Adilson. Educação e mudanças: novos modos de conhecer. In: Adilson Citelli (Coord). Outras linguagens na escola: publicidade, cinema e TV, rádio, jogos, informática. São Paulo: Cortez, 2000.

CONSANI, Marciel. Como usar o rádio na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.

COSTA VAL, Maria da Graça; CASTANHEIRA, Maria Lucia. Cidadania e ensino em livros didáticos de alfabetização e de língua portuguesa (de 1ª a 4ª série). In: Maria da Graça Costa Val e Beth Marcuschi (Orgs.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: CEALE/Autêntica, 2008.

DOLZ, Joaquim. e SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita. Elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY Bernard. & DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. Campinas (SP): Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, Joaquim.; SCHNEUWLY, Bernard & HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY Bernard. & DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.

KLEIMAN, Angela. B. Histórico da proposta de (auto)formação: confrontos e ajustes de perspectivas. In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

KLEINSCHMIDT, Katrin. Sprachliches Lehrerhandeln als Bestandteil der professionellen Kompetenz von Lehrerinnen und Lehrern – Konturen eines wenig beachteten Forschungsfeldes. In Leseräume. Zeitschrift für Literalität in Schule und Forschung (3), 2016, pp. 98-114.

OLIVEIRA, Maria do Socorro. Gêneros textuais e letramento. In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n.2, , 2010, pp.325-345

ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R; MOURA, E. Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola editorial, 2012.

_____. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editora, 2009.

______. Práticas de ensino em língua materna: interação em sala de aula ou aula como cadeia enunciativa? In: Angela Kleiman e Marilda Cavalcanti (Orgs.) Lingüística aplicada e suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

______. O perfil do livro didático de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental (5a a 8a séries). In: Rojo, Roxane.; Batista, Antônio Augusto Gomes.. (Org.). Livro Didático de Língua Portuguesa, Letramento e Cultura da Escrita. 1 ed. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Vidding: leitura subversiva do cânone. In: BUNZEN, Clecio e MENDONÇA, Márcia (Orgs.). Múltiplas linguagens para o Ensino Médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SCHNEUWLY, Bernard; CORDEIRO, Glaís; DOLZ, Joaquim. A la recherche de l’objet enseigné: une démarche multifocale, 2005. (Mimeo).

WURTH, Aneeke., TIGELLAR, Dineke. et alli. A literature review of feedback and teaching oracy in L1-classes in secondary education. Paper presented at ARLE (The International Association for Research in L1 Education), SIG Literacies & Oracies, Seminar Focus on Oracy. 2018. Leiden, Nederland.

Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

Versions

How to Cite

Bunzen Júnior, C. dos S., & Garcia, J. M. (2022). Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?. Letras, 197–220. https://doi.org/10.5902/2176148539521 (Original work published August 4, 2020)