Teaching activities and classroom interaction: fostering thedevelopment of foreign language communicative competences

Authors

  • Rita de Cássia Gomes Professora Assistente de Língua Francesa na Universidade Federal de Viçosa- UFV. Doutoranda no Programa de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês da FFLCH-USP.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148538709

Keywords:

Didactic activities, Oral production, Classroom interaction

Abstract

Guiding learners to speak a foreign language is one of the missions of language teacher. It is likewise an important guideline to the current teaching methodologies. Therefore, it has become fundamental to reflect on the tools that can be used to achieve that goal, especially when, due to the context, speaking in the target foreign language is restricted to the classroom. On this paper, based on the literature concerning this topic, we present the contribution of a teaching experience in which we favor classroom interaction through didactic activities that foster the development of foreign language communicative competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cássia Gomes, Professora Assistente de Língua Francesa na Universidade Federal de Viçosa- UFV. Doutoranda no Programa de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês da FFLCH-USP.

Professora Assistente de Língua Francesa na Universidade Federal de Viçosa- UFV. Doutoranda no Programa de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês da FFLCH-USP.

Àreas de atuação: Didática de Língua Francesa, Interação em Sala de Aula, Produção oral, Formação de professores.

References

BANGE, P. Considérations sur le rôle de l’interaction dans l’acquisition d’une langue étrangère. In : Les Carnets du Cediscor. Consultado em 03/06/2016. Disponível em: http://cediscor.revues.org/443

CICUREL, F. La classe de langue un lieu ordinaire, une interaction complexe. AILE. n. 16, p.145-164, 2002.

___________. Les interactions dans l’enseignement des langues. Paris : Didier, 2011.

CONSEIL DE L’EUROPE. Cadre éuropéen commun de référence pour les langues. Paris: Didier, 2005.

GOMES, Rita de Cássia. Interações verbais: analisando práticas centradas na espontaneidade e na solução de problemas em nível inicial de FLE. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade de São Paulo, Departamento de Letras Modernas, Programa de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês. São Paulo-SP, 2012.

KERBRAT- ORECCHIONI, C.K. Les interactions verbales. Paris : Armand Colin, 1990.

KRAMSCH, C. Interaction et discours dans la classe de langue. Paris: Hatier, 1984.

LUZZATI, D. Enseigner l'oral spontané In: BEACCO, Jean-Claude. Éthique et politique en didactique des langues – Autour de lanotion de responsabilité. Paris: Éditions Didier, 2013.

MARTINEZ, P. La Didactique des Langues Étrangères. Paris, Presses Universitaires de France, 2014.

NUSSBAUM, L. Émergence de la conscience langagière en travail de groupe entre apprenants de langue étrangère. In: Langages, 33ᵉ année, n°134, 1999. Interaction et langue étrangère, sous la direction de Jo Arditty et Marie-Thérèse Vasseur. pp. 35-50.

PEKAREK-DOEHLER, S. (2000). “Approches interactionnistes de l’acquisition des langues étrangères: concepts, recherches, perspectives”. In: Aile-Acquisition et interaction en Langue Étrangère, nº 12, Association Encrages, p. 03-26. Disponível em : http://aile.revues.org/934

PENDANX, M. Les activités d’apprentissage en classe de langue. Paris: Hachette, 1998.

SACKS, H., SCHEGLOFF, E.A., JEFFERSON, G. Sistemática elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Traduzido por NAME, M.C. e GAGO, P.C.; Veredas, Juiz de Fora, 2003.

SINCLAIR, J.M.; COULTHARD, R.M. Towards an analysis of discourse: the english used by teachers and pupils. London: Oxford University Press, 1975.

VASSEUR, M.T. Peut-on localiser l’appropriation de la langue seconde ? Le cas de la CLIN. In : HALTÉ, J-F, RISPAIL, M. L’oral dans la classe. Paris : L’Harmattan, 2005.

WEBER, C. Pour une didactique de l’oralité- enseigner le français tel qu’il est parlé. Paris : Didier, 2013.

Published

2020-08-04

How to Cite

Gomes, R. de C. (2020). Teaching activities and classroom interaction: fostering thedevelopment of foreign language communicative competences. Letras, 567–586. https://doi.org/10.5902/2176148538709