“I write like that because I speak like that”: reflections of the phonetic variation in the writing of the 4th grade of fundamental education I

Authors

  • Michelli Cristina Galli Instituto Federal do Paraná - IFPR Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Luiz Felipe Felisardo Cardoso Universidade Estadual de Londrina - UEL.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148538404

Keywords:

Writing, Phonetics variation, Elementary school

Abstract

In the initial grades of the school trajectory it is common for the children to reproduce oral aspects in the writing, consisting in one of the biggest challenges of the teaching work. In this sense, we present in the following article the most recurring phonetics variations phenomena in texts produced by 29 4th grade students in elementary school from a municipal school in the city of Assis Chateaubriand, PR. After analysis, we identify that the most productive occurrences are related to the standards of writing modalities and to the children’s recurrent dialects. Our goal was a) indentify the main speaking and writing reflexes; b) categorise, according to established criteria of Bortoni-Ricardo (2005), Cagliari (2007), Lemle (2006) and Mattos e Silva (2003 , writing deviations; c) propose, to the teachers, interventions that subsidise the dealing with spelling in the context of text writing in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelli Cristina Galli, Instituto Federal do Paraná - IFPR Universidade Estadual de Londrina - UEL

É professora efetiva de Língua Portuguesa e Língua Espanhola do Instituto Federal do Paraná - IFPR.

Graduada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2009).

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2016).

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina - UEL (2017 - 2021).

Luiz Felipe Felisardo Cardoso, Universidade Estadual de Londrina - UEL.

Graduado em Letras pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2016).

Mestrando em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina - UEL (2017 - 2019).

References

ASSOCIAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DO OESTE DO PARANÁ – AMOP. Currículo básico para a escola pública municipal: educação infantil e ensino fundamental anos iniciais. Cascavel: ASSOESTE, 2014.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola e agora?: sociolingüística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O impacto da Sociolinguística na educação. In Manual de Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014. p. 157-167.

COUTO, Joelma. Aulas que estão no gibi. Disponível em: http://amigasdaedu.blogspot.com.br/2009_06_01_archive.html. Acesso em 12 de set. de 2017.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2007.

CALVET, Louis-Jean. Sociolingüística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002.

FARACO, Carlos Alberto. Escrita e Alfabetização. 3. ed. São Paulo: Contexto. 1997.

FARACO, Carlos Alberto. Alfabetização e linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2002.

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre a alfabetização. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora,

KRIEGER, Maria da Graça. Dicionário de língua: um instrumento didático pouco explorado. In: TOLDO, C. S. (org.). Questões de lingüística. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2003, p. 70-87

LEMLE, Miriam. Guia teórico do alfabetizador. 16. ed. São Paulo: Ática, 2006.

LIMA, Bonfim Queiroz; CARVALHO, Irismá Oliveira; LIMA, Luciana de Queiroz. Fala, escrita e variedade dialetal no ensino da língua materna. Caderno de Letras, Pelotas, n. 24, p. 153 – 168, Jan-Jun 2015.

MATTOS e SILVA, Rosa Virgínia. Contradições no ensino de português: a língua que se fala X a língua que ensina. 6.ed. São Paulo: Contexto, 2003.

MATTOSO CÂMARA JR., Joaquim. Dicionário de Linguística e Gramática: referente à Língua Portuguesa. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

MONARETTO, Valéria N. de Oliveira. O Apagamento da Vibrante Posvocálica nas Capitais

do Sul do Brasil: Revista Letras de Hoje, Porto Alegre, v.35, n.1, p.275-284, mar. 2000.

OTHERO, Gabriel de Ávila. Processos fonológicos na aquisição da linguagem pela criança. Revel, v. 3, n. 5, 2005.

VOTRE, Sebastião Josué. Relevância da variável escolaridade. In: BRAGA, Maria Luiza, MOLLICA, Maria Cecilia. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 51-57.

Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

Versions

How to Cite

Galli, M. C., & Felisardo Cardoso, L. F. (2022). “I write like that because I speak like that”: reflections of the phonetic variation in the writing of the 4th grade of fundamental education I. Letras, 371–398. https://doi.org/10.5902/2176148538404 (Original work published August 4, 2020)