School newspaper at elementary school: genre critical analysis at elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148534761Keywords:
School newspaper, Social practice, Genre critical analysisAbstract
The objective of this study is to analyze, from the point of view of the Genre Critical Analysis (BONINI, 2011), the relationship between gender and social practice in a school newspaper produced by students of a class of SC`s elementary school. The results suggest that social practice influences the production of the school newspaper genre and cannot be excluded from the generic analysis process. The school newspaper demonstrates that the school must position itself beyond the establishment of rules of teaching and understand that extracurricular influences may be far more present than anticipated.Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011/1953.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Trad. de Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2006.
BONINI, A. Em busca de um modelo integrado para os gêneros do jornal. In: CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. (Orgs.). Gêneros Textuais e Referenciação. Fortaleza: Grupo Protexto, 2001. (livro em cd-rom).
BONINI, A. As relações constitutivas entre o jornal e seus gêneros: relato das pesquisas do “Projeto Gêneros do Jornal”. In: BRAGA, Sandro et al (Org.). Ciências da linguagem: avaliando o percurso, abrindo caminhos. Blumenau: Nova Letra, 2008, p.21-45.
BONINI, A. Mídia, suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Trad. de Izabel Magalhães. Brasília: UnB, 2008/1992.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
LIMA, V. W. A prática social no jornal escolar: estudo do ponto de vista da análise crítica de gênero. 2014. Tese (2014) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão.
SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.