School newspaper at elementary school: genre critical analysis at elementary school

Authors

  • Vanessa Wendhausen Lima Faculdade Satc, Criciúma, SC

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148534761

Keywords:

School newspaper, Social practice, Genre critical analysis

Abstract

The objective of this study is to analyze, from the point of view of the Genre Critical Analysis (BONINI, 2011), the relationship between gender and social practice in a school newspaper produced by students of a class of SC`s elementary school. The results suggest that social practice influences the production of the school newspaper genre and cannot be excluded from the generic analysis process. The school newspaper demonstrates that the school must position itself beyond the establishment of rules of teaching and understand that extracurricular influences may be far more present than anticipated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Wendhausen Lima, Faculdade Satc, Criciúma, SC

Doutora em Ciências da Linguagem. Professora dos Cursos de Design, Jornalismo e Publicidade e Propaganda da Faculdade Satc

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011/1953.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Trad. de Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2006.

BONINI, A. Em busca de um modelo integrado para os gêneros do jornal. In: CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. (Orgs.). Gêneros Textuais e Referenciação. Fortaleza: Grupo Protexto, 2001. (livro em cd-rom).

BONINI, A. As relações constitutivas entre o jornal e seus gêneros: relato das pesquisas do “Projeto Gêneros do Jornal”. In: BRAGA, Sandro et al (Org.). Ciências da linguagem: avaliando o percurso, abrindo caminhos. Blumenau: Nova Letra, 2008, p.21-45.

BONINI, A. Mídia, suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Trad. de Izabel Magalhães. Brasília: UnB, 2008/1992.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

LIMA, V. W. A prática social no jornal escolar: estudo do ponto de vista da análise crítica de gênero. 2014. Tese (2014) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão.

SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.

Published

2019-09-27

How to Cite

Lima, V. W. (2019). School newspaper at elementary school: genre critical analysis at elementary school. Letras, (58), 111–128. https://doi.org/10.5902/2176148534761