Themes as discursive strategies for social legitimation in Brazilian television programs

Authors

  • Anna Christina Bentes Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148529572

Keywords:

Social legitimation. Brazilian televisive genres. Discursive topic. Theme. Social Actor.

Abstract

The main objective of our work is to show the role of the thematic configurations of two Brazilian television programs in order to understand the effects of social legitimation that this discursive resource produces when put into use. When we look at the more general themes of two programs, we conclude that these are discursive strategies that help to promote and to legitimize the positions of certain social actors in Brazilian media field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Christina Bentes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Pará (1986), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (1992), doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Fez pós-doutorado no Departamento de Antropologia da Universidade da California, Berkeley (2006). Atualmente é professora do Departamento de Linguística da Universidade Estadual de Campinas.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BENTES, Anna Christina. “É nóis na fita”: a formação de registros e a elaboração de estilos no campo da cultura popular paulista. Relatório final do Projeto de Pesquisa financiado pela FAPESP. Proc. No. 2009/083639-8, 2013a.

BENTES, Anna Christina. Estabilização e inovação dos gêneros midiáticos: tópico discursivo e categorização social. Projeto de Pesquisa de Bolsa produtividade. CNPq. 2013b.

BENTES, Anna Christina; REZENDE, Renato Cabral. O texto como objeto de análise. In: Gonçalves, A. V.; Góis, M. L. de S. (Orgs.) O fazer científico. v. 2. Campinas: Mercado de Letras, 2014, p.137-176.

BENTES, Anna Christina; MARIANO, Rafaela Defendi; ACCETTURI, Ana Cecília. Temas e estratégias de referenciação em Conexão. ReVEL, v. 13, n. 25, p. 316-354, agosto de 2015.

_____. “Eu quero muito trabalhar um tema: estratégias argumentativas no programa televisivo Conexões Urbanas. 2016. (no prelo)

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Sérgio Micelli (Orgs.) São Paulo: Perspectiva, 2004.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Edições 70, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

FALCONE, Karina. (Des)legitimação: ações discursivo-cognitivas para o processo de categorização social. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

GARAY, Ana; ÍÑIGUEZ, Lupicinio; MARTINEZ, Luz Ma. La perspectiva discursiva en psicologia social. Subjetividad y processos cognitivos, UCES, p. 105-130, 2005.

GRANATO, Lívia Bertolazzi. Gêneros discursivos em foco: dos programas televisivos Manos e Minas e Altas Horas. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

HANKS, William F. Pierre Bourdieu e as práticas de linguagem. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. In: BENTES, A. C.; REZENDE, R. C.; MACHADO, M. A. (Orgs.). São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 33-63.

JUBRAN, Clélia Cândida de Abreu Spinardi et al. Organização tópica da conversação. In: ILARI, R. (Org.). Gramática do português falado. v. II. Campinas: Editora da UNICAMP, 2002, p. 341-377.

_____. Tópico discursivo. In: JUBRAN, C. C. A. S.; KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do Português Culto Falado no Brasil: Construção do texto falado. 1 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006a, v. I, p. 89-132.

_____. Revisitando a noção de tópico discursivo. Caderno de Estudos Linguísticos v. 48, Campinas, p. 33-41, 2006b.

Published

2017-10-16

How to Cite

Bentes, A. C. (2017). Themes as discursive strategies for social legitimation in Brazilian television programs. Letras, (54), p. 101. https://doi.org/10.5902/2176148529572