The textual production in the academic sphere: challenges concerning the act of saying materialized in secondary discourse genres

Authors

  • Suziane da Silva Mossmann Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Mary Elizabeth Cerutti-Rizzatti Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0002-6635-4245

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525989

Keywords:

Academic textual production, Academic sphere, Literacy events and practices, Conceptual symposium

Abstract

This paper discusses challenges related to the uses of writing materialized in
discourse genres in the academic sphere, considering the participation of undergraduates of the Language – Portuguese course in the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) in the Textual Production subject. The theoretical foundation articulates conceptions of language, subject and text anchored in the Bakhtinian, Vigotskian and literacy views (CERUTTI-RIZZATTI; MOSSMANN; IRIGOITE, 2013). The methodological approach is ethnographic case study (ANDRÉ, 2008). Concerning the intelligibilities, it is enphasized the tension of the participants constitution in relation to the academic demands for textual production, specially, as to the intersubjective/intrassubjective specificities of the academic speech.

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Author Biographies

Suziane da Silva Mossmann, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Graduada em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa e mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) . Atualmente, doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC, na área de concentração em Linguística Aplicada, com enfoque em estudos sobre formação de professores de Linguagem; membro do Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada - NELA, vinculado à UFSC - e participante, no âmbito deste Núcleo, do grupo de pesquisa Cultura Escrita e Escolarização. É docente na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e tem experiência na docência em Educação Básica, Educação de Jovens e Adultos e Educação a Distância. 

Mary Elizabeth Cerutti-Rizzatti, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Possui graduação em Letras, mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; e pós-doutorado em Filosofia da Linguagem na Università degli Studi Aldo Moro, em Bari - Itália. É professora da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

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Published

2017-10-16

How to Cite

Mossmann, S. da S., & Cerutti-Rizzatti, M. E. (2017). The textual production in the academic sphere: challenges concerning the act of saying materialized in secondary discourse genres. Letras, (54), p. 149. https://doi.org/10.5902/2176148525989