The textual production in the academic sphere: challenges concerning the act of saying materialized in secondary discourse genres
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525989Keywords:
Academic textual production, Academic sphere, Literacy events and practices, Conceptual symposiumAbstract
This paper discusses challenges related to the uses of writing materialized in
discourse genres in the academic sphere, considering the participation of undergraduates of the Language – Portuguese course in the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) in the Textual Production subject. The theoretical foundation articulates conceptions of language, subject and text anchored in the Bakhtinian, Vigotskian and literacy views (CERUTTI-RIZZATTI; MOSSMANN; IRIGOITE, 2013). The methodological approach is ethnographic case study (ANDRÉ, 2008). Concerning the intelligibilities, it is enphasized the tension of the participants constitution in relation to the academic demands for textual production, specially, as to the intersubjective/intrassubjective specificities of the academic speech.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.
ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
BAKHTIN, Mihkail. Filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010 [1920-1924].
BAKHTIN, Mihkail. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1952-53].
BARTON, David. Literacy: an introduction to the ecology of written language. 2 ed. UK: Blackwell Publish, 2007 [1994].
BARTON, David and HAMILTON, Mary. Local Literacies: reading and writing in one community. Londres: Routledge, 1998.
CERUTTI-RIZZATTI, Mary Elizabeth; MOSSMANN, Suziane; IRIGOITE, Josa Coelho. Estudos em cultura escrita e escolarização: uma proposição de simpósio entre ideários teóricos de base histórico-cultural na busca de caminhos metodológicos para pesquisas em Linguística Aplicada. Revista Fórum Linguístico. Florianópolis, v. 9. n. 4, 2013.
CERUTTI-RIZZATTI, Mary Elizabeth; CASSOL DAGA; Aline; CATOIA DIAS, Sabatha. Intersubjetividade e intrassubjetividade no ato de ler: a formação de leitores na Educação Básica. Calidoscópio. v. 12, n. 2, p. 226-238, mai./ago., 2014.
CHAROLLES, Michel. Introdução aos problemas da coerência dos textos. In: GALVES, Charlotte; ORLANDI, Eni P.; OTONI, Paulo (Orgs.). O texto: leitura e escrita. 2. ed. Campinas: Pontes, 1997 [1978]. p. 39-90.
CORREIA, Karoliny. O ato de dizer na esfera escolar: reverberações do ideário histórico-cultural no ensino da produção textual escrita. (Mestrado em Linguística). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
DUARTE, Newton. Individualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em Vigotski. Revista Fórum Linguístico. Florianópolis, v. 13. n. 4, 2016.
HAMILTON, Mary. Expanding the new literacies studies: using photographs to explore literacy as social practice. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz. (Orgs.). Situated Literacies: Reading and Writing in Context. Londres: Routledge, 2000.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014 [1970].
IVANIC, Roz. Writing and identity: the discursive construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins, 1998.
KOCH, Ingedore. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
LEA, Mary R.; STREET, Brian V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education. V. 23, p. 157, 16p, 1998.
LILLIS, Theresa M. Student Writing: access, regulation, desire. Londres: Routledge, 2001.
MASON, Jennifer. Qualitative researching. London: SAGE Publications, 1996.
MOSSMANN, Suziane da S. O ato de dizer entre Babel e Pentecostes: um estudo sobre os usos sociais da escrita na esfera acadêmica. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Linguística. Florianópolis, 2014.
PONZIO. Augusto. Procurando uma palavra outra. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010.
STREET, Brian V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
VIGOTSKI. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1968].
VOLÓSHINOV, Valentín Nikoláievich. El marxismo y la filosofia del lenguaje. Buenos Aires: Ediciones Godot, 2009.
VOLÓSHINOV, Valentín Nikoláievich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013 [1930]).
ZAVALA, Virginia. Quem está dizendo isso? Letramento Acadêmico, identidade e poder na educação. In: VÓVIO, Cláudia; SITO, Luanda; DE GRANDE, Paula (Orgs.). Letramentos: rupturas. Deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 71-95.