Multimodality and sense making issues in some multimodal texts about brazilian public health program Mais Médicos (More Doctors)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525322

Keywords:

Multimodality, Multiliteracy, Reading images

Abstract

This paper discusses discoursive processes in writing and reading multimodal texts generated by a politician and midiatic brazilian event called Mais Médicos (More Doctors). In a historical moment in which the Brazilian government hires foreign doctors to care for underserved segments of the population, especially in poor localities of difficult access, many texts were produced and published in all media, explaining positions pro and against this action. Under strong controversy, the Best Doctors was maintained. The arguments and counter-arguments to the program were many. Based mainly in Kress (2003), this paper discusses the issue of movement of multimodal texts in contemporary as well as the senses of production processes from eighteen published cartoons widely shared on social networks at that time.

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Author Biography

Ana Elisa Ribeiro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Professora e pesquisadora do Departamento de Linguagem e Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET- -MG), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (mestrado e doutorado), no bacharelado em Letras (Tecnologias da Edição), em cursos de especialização e na educação profissional técnica de nível médio. Doutora em Linguística Aplicada (Linguagem e tecnologia) e mestre em Estudos Linguísticos (Cognição, linguagem e cultura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde também se bacharelou e licenciou em Letras/Português. Pós-doutora em Comunicação pela PUC-Minas (2009-2010), em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos de Linguagem da Unicamp (2011-2013) e em Estudos Literários pelo Pós-Lit UFMG, com pesquisa no Acervo de Escritores Mineiros.

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Published

2016-06-22

How to Cite

Ribeiro, A. E. (2016). Multimodality and sense making issues in some multimodal texts about brazilian public health program Mais Médicos (More Doctors). Letras, (52), 49. https://doi.org/10.5902/2176148525322