The postmodern character in doris lessing: an analisys of the process of identification in “To room nineteen”

Authors

  • Sebastião Alves Teixeira Lopes Universidade Federal do Piauí, Picos, PI
  • Isabela Christina do Nascimento Sousa Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB https://orcid.org/0000-0003-1734-5251

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525095

Keywords:

Doris Lessing, Postmodern, Identity

Abstract

Susan Rawlings, main character of To room nineteen, short story written by Doris Lessing and part of the collection Stories (1978), does not own a unified and stable identity, but many constantly dislocated identities. These identities are not harmonious, they conflict resulting in what Hall (2014) called a “crises of identity”. This study, through a qualitative and bibliographic research, aims to analyze her process of identification. According to the ideas of Hall (2014), to examine in what extent it is possible to consider Susan Rawlings a postmodern subject. Furthermore, to comprehend how space and gender influence in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastião Alves Teixeira Lopes, Universidade Federal do Piauí, Picos, PI

Graduado em Licenciatura Plena em Letras, Habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas Brasileira e Portuguesa, pela Universidade Federal do Piauí (1990); Graduado em Licenciatura Plena em Letras, Habilitação em Língua Inglesa e Literaturas Inglesa e Norte-Americana pela Universidade Federal do Piauí (1991); Mestre em Letras, Área de Concentração: Inglês e Literatura Correspondente, pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996); Doutor em Letras, Área de concentração: Língua Inglesa e Literaturas Inglesa e Norte-Americana, pela Universidade de São Paulo (2002); Pós-Doutorado na Universidade de Winnipeg, Canadá (2007); Pós-Doutorado na Universidade de Londres/School of Oriental and African Studies, Inglaterra (2014). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal do Piauí.

Isabela Christina do Nascimento Sousa, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB

Graduada em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) com Habilitação em Língua inglesa e suas respectivas literaturas. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora de inglês desde 2008, trabalhos em escolas de ensino básico e em diversos cursos de idiomas, além dos trabalhos nos Núcleo de línguas NEEL (UERN) e NUPEL (Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN). Parte do quadro de professores temporários da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) durante o ano de 2016, em 2017 fez parte do quadro de professores temporários da UERN. Atualmente trabalha como professora substituta na UEPB, campus III.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. In: BACHELARD, Gaston. Os pensadores. Traduzido por Antonio da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal. São Paulo: Abril Cultural, 1978, p. 183-354.

BÍBLIA. A. T. Gênesis. In: BÍBLIA. Português. Bíblia sagrada: contendo o antigo e o novo testamento. Traduzido por João Ferreira de Almeida. Rio de Janeiro: Sociedade Bíblica do Brasil, 1966. p.678-686.

CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia. (Org.) O trabalho da tradução. Rio de Janeiro: Contra capa, 2009, p. 309-326.

CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. Traduzido por Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda., 1999, 140f.

DUNNE, Carey. The changing face of Satan, from 1500 to today. Fast company. New York, ago. 2014. Section Co.desing. Disponível em: http://www.fastcodesign.com/3034309/the-changing-face-

-of-satan-artistic-depictions-of-the-devil-1500-to-today>. Acesso em 3.jun.2016.

FERBER, Michael. A dictionary of literary symbols. Cambridge: Cambridge university press, 1999, 263f.

GIDDENS, Anthony. Gênero e Sexualidade. In: GIDDENS, Anthony. Sociologia. Traduzido por Alexandra Figueiredo e tal. Lisboa: Fundação Calouste Gulberkian, 2008, p. 106-141.

GILL, Jo. The Cambridge introduction to Sylvia Plath. USA: Cambridge University Press, 2008, 152f.

HALL, S. Minimal Selves. In: HALL, S. Identity: The Real Me. Londres: Institute for Contemporary Arts, 1987, p. 44-46.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Traduzido por Guacira Lopes Louro e Tomaz Tadeu da Silva. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014, 64f.

JORGE, Marco Antonio Coutinho. Fundamentos da psicanálise: de Freud e Lacan. 5 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2008. 192f.

LACAN, Jacques. O estádio do espelho como formador da função do eu. In: LACAN, Jacques, Escritos. Traduzido por Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998, p. 96-103.

LESSING, Doris. To room nineteen. In: LESSING, Doris. Stories. New York: Alfred A. Knopf, 1978, p. 396-428.

LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976, 154f.

MASSEY, Doreen. Space, place and gender. In: RENDELL, Jane; PENNER; BORDEN, Lain. Gender space architecture: an interdisciplinary introduction. London: Routledge, 2003, p. 128-133.

OPPERMAN, Álvaro. Diabo! Um funcionário de Deus? Revista Super Interessante. São Paulo, n. 263a, Abril, março, 2009. Disponível em: <http://super.abril.com.br/historia/diabo-um-funcionario-de-deus>. Acesso em: 3.jun.2016.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Trad. Vera Ribeiro, Lucy Magalhães. Rio de Janeiro: Zahar, 1998, 874f.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p.73-102.

TRINDADE, Ruth França Cizino da; et al. Infidelidade masculina e violência doméstica: vivência de um grupo de mulheres. Ciencia y enfermeria. Casilla/ Consepcion, n. 14, p. 39-46, 2008.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 7-72.

Published

2016-12-22

How to Cite

Lopes, S. A. T., & Sousa, I. C. do N. (2016). The postmodern character in doris lessing: an analisys of the process of identification in “To room nineteen”. Letras, (53), p. 257. https://doi.org/10.5902/2176148525095