Postmodern Parody and the Reader’s Status in O Único Animal Que?, By Augusto Abelaira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525084

Keywords:

Postmodern parody, Reader, Portuguese novel, Augusto Abelaira

Abstract

This paper is aimed at the importance of the reader in the configuration of the so-called postmodern parody, based on Linda Hutcheon’s studies. In contrast to the thesis of Wayne Booth, the reader of a parody simulates and conceals its actions, thus establishing permanent distrust in decoding the novelistic text. Theoretically, texts by Roland Barthes, Umberto Eco and Michel Foucault, among others, are revisited. Also the reader’s category is addressed, considering it as exemplary in the novel composition of the Portuguese writer Augusto Abelaira. Therefore, the role of the reader in Abelaira’s fiction is discussed, especially regarding the episodes of the book O único animal que? (“The only animal that?”).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Luis Giovanoni Fornos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui mestrado em Letras - concentração em Teoria da Literatura, com ênfase em Literatura Portuguesa, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é professor-associado da Universidade Federal do Rio Grande.

References

ABELAIRA, Augusto. O único animal que? Lisboa: O Jornal, 1985.

ABELAIRA, Augusto. Outrora agora. Lisboa: Presença, 1996. Assis, Machado de. Dom casmurro. São Paulo: Ática, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARTHES, Roland. O grão da voz. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Lisboa: Edições 70, 1997.

BOOTH, W. C. A retórica da ficção. Lisboa: Arcádia, 1980.

BLOOM, Harold. Um mapa da desleitura. Rio de Janeiro: Imago, 1995.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Ufrj, 1997.

CULLER, Jonathan. Sobre a desconstrução: teoria e crítica do pós--estruturalismo. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1997.

ECO, Umberto. Leitura do texto literário: lector in fábula. Lisboa: Presença, 1983.

ECO, Umberto. Interpretação e superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. A estratégia dos signos. São Paulo: Perspectiva, 1980.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Vega, 1992.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia. Lisboa: Ed. 70, 1989.

LAJOLO, Marisa e ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1998.

OLIVEIRA, Rejane Pivetta de. À sombra do simulacro: mímesis na ficção pós-moderna. Porto Alegre: Pucrs, 1996. Tese (Doutorado em

Letras), Instituto de Letras e Artes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 1998.

Published

2016-12-22

How to Cite

Fornos, J. L. G. (2016). Postmodern Parody and the Reader’s Status in O Único Animal Que?, By Augusto Abelaira. Letras, (53), p. 107. https://doi.org/10.5902/2176148525084