Contraction or expansion? Position in scientific journal peer reviews in the systemic-functional perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148520214

Keywords:

Systemic Functional Linguistics, Appraisal, Engagement subsystem, Peer reviews, Textual genres

Abstract

This paper analyses peer reviews in one Linguistics scientific journal and is based on the Systemic Functional Linguistics approach (HALLIDAY, 1985; 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004) and Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005). The corpus consists of 67 peer reviews: approved articles without restrictions (A), approved articles with restrictions (AR) and rejected articles (R). The study identified thirteen topics (aboutness) discussed by referees: Abstract, Analysis, Argumentation, Bibliography, Contribution, Form, Language, Methodology, Objective, Result, Theme, Theory and Title. Results reveal a predominance of heteroglossia in all the three groups, although more instantiations of monoglossicpositionings in group A was observed. Group AR presents frequent occurrences of Dialogic Expansion through meanings of Entertain. Group R presents more frequency of Dialogic Contraction, predominantly through resources of Negation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osilene Maria de Sá e Silva da Cruz, Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, RJ

Osilene Maria de Sá e Silva da Cruz é graduada em Letras, especialista em Educação/ Atualização Pedagógica (UFRJ), mestre em Estudos Linguísticos/ Estudos de Tradução (UFMG) e doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC SP). Atualmente, é Professora Adjunta do Instituto Nacional de Educação de Surdos (NESRJ), onde trabalha com o ensino de Língua Portuguesa como L1 e L2.

References

ALMEIDA, F. S. D. P. A avaliação na linguagem: os elementos de Atitude no discurso do professor: um exercício em análise do discurso sistêmico-funcional. São Paulo: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. [1929]. Tradução: Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

BAZERMAN, C. Systems of genres and the enactement of docial intentions. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. Genre and the New Rhetoric. London: Taylor & Francis. 1994. p. 79-101.

BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. Tradução: Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2006.

BESERRA, N. da S. Parecer, pareceres: como um gênero pode regular a vida das pessoas. In: PG LETRAS 30 ANOS – O CAMINHO SE FAZ CAMINHANDO. 2006, Anais... Pernambuco: UFPE, 2006, p. 481-494. 1 CD-ROOM.

BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

CABRAL, S. R. S. A mídia e o presidente: um julgamento com base na Teoria da Valoração. 2007. 241 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2007.

CARVALHO, G. A prosódia atitudinal: Apreciação e Julgamento em críticas de cinema. In: VIAN JR, O; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F. S. D. P. (Orgs). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Paulo: Pedro & João Editores, 2011. p. 113 – 129.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1998.

CRUZ, O. M. S. S. A Avaliatividade em pareceres de revista científica de Linguística: uma perspectiva sistêmico-funcional. 2012. 220p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. Entering the field of qualitative research. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (Eds.) Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998. p. 1-34.

DUFF, P. A. The Oxford Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2002.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias da Costa. 3.ed. São Paulo: Artmed, 2009.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1985.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. 2.ed. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. K. A.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to Functional Grammar. 3.ed. London: Hodder Education, 2004.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

IKEDA, S. N. O Julgamento na argumentação de um editorial. In: VIAN JR, O. et al (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. São Paulo: Pedro & João Editores, 2011. p 167-188.

MARTIN, J. R.; WHITE, P. R. R. The language of evaluation – appraisal in English. Great Britain: Palgrave Macmillan, 2005.

MILLER, C. R. Rhetorical community: the cultural basis of genre. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (Eds.). Genre and the New Rhetoric. London/Bristol: Taylor & Francis, 1994. p. 67-78.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguísitica Aplicada. Campinas: Mercado das Letras, 2001.

PAULA, S. M. O metadiscurso em introduções de artigos científicos: uma perspectiva sistêmico-funcional. 2009. 81fls. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

RAMOS-ÁLVAREZ et al. Criteria of the peer review process for publication of experimental and quasi-experimental research in Psychology: A guide for creating research papers. International Journal of Clinical and Health Psychology. Espanha, v. 8. n. 3, p. 751-764, 2008.

RODRIGUES JR., A. S. Ideação e Avaliatividade em relatos de aprendizes de inglês como língua estrangeira. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 273 – 293, 2008.

SOBHIE, M. T. B. O Engajamento em um artigo de opinião sobre as novas tecnologias. In: VIAN JR, O. et al. (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. São Paulo, Pedro & João Editores, 2011. p. 79-96.

THOMPSON, G. Introducing Funcional Grammar. London: Edward Arnold, 1996.

VIAN JR., O. O Sistema de Avaliatividade e os recursos para Gradação em língua portuguesa: questões terminológicas e de instanciação. D.E.L.T.A. São Paulo, v. 25, n. 1, p. 99-129, 2009.

Published

2015-10-27

How to Cite

Cruz, O. M. de S. e S. da. (2015). Contraction or expansion? Position in scientific journal peer reviews in the systemic-functional perspective. Letras, (50), 303–332. https://doi.org/10.5902/2176148520214