From the curriculum by content to competencies in the Physical Education course at Unijuí

the perception of teachers

Authors

  • Robson Machado Borges Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Mariane Denise Martins Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí) https://orcid.org/0009-0003-0961-1721

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546488093

Keywords:

University education, Teaching activity, Competence, Planning

Abstract

This article aims to identify the perception of teachers about the transition from the content-based teaching and learning process to the competency-based curriculum in the Physical Education course at Unijuí. Using a qualitative approach, a multiple case study was carried out, with the participation of ten teachers. The results indicate that, initially, teachers felt distressed and uncomfortable when they were challenged to teach from another perspective other than the traditional one. Over time, they began to recognize and defend competency-based education in Higher Education, highlighting the importance of planning and mobilizing knowledge in real contexts. Teachers indicate the need for studies through continuing training to advance in the competency-based teaching process.

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Author Biographies

Robson Machado Borges, Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Mestre em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor do curso de Educação Física na Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí/RS/Brasil.

Mariane Denise Martins, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

Bacharel em Sociologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2012), graduada em Administração pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) (2006) e mestrado em Educação nas Ciências pela mesma Universidade (2017). Coordenou o Núcleo de Educação a Distância da UNIJUÍ de 2013 a 2020. Atualmente é assessora pedagógica e Coordenadora do Núcleo de Inovação Pedagógica (NIP) desta Universidade, que é composto por três setores: Setor de Acompanhamento e Acessibilidade Institucional (SAAI),Setor de Educação a Distância e Tecnologias (SEaDT) eSetor de Apoio Pedagógico Institucional (SEAPED), do qual também é coordenadora. Atua como articuladora dos três setores onde contribui na implementação das políticas institucionais e diretrizes de formação continuada docente, acompanhando os processos pedagógicos das diferentes modalidades de oferta e é responsável pelo Programa de Formação Continuada Docente, organizando, planejando e ministrando formações sobre Educação a Distância, Educaçãopor Competências, Processo de Ensino e Aprendizagem: Planejamento e Avaliação.

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Published

2024-10-16

How to Cite

Borges, R. M., & Martins, M. D. (2024). From the curriculum by content to competencies in the Physical Education course at Unijuí: the perception of teachers. Kinesis, 42(esp. 2), 20. https://doi.org/10.5902/2316546488093