Intercultural Curriculum and Corporal Practices in the Interdisciplinary Educational Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546487914

Keywords:

Currículo, Interculturalidade, Interdisciplinaridade, Práticas corporais

Abstract

The study approaches the subject of the curriculum in view of another way of thinking about training in Physical Education. Specially, it discusses the main meanings involved in the scope of curriculum theory, pointing to three traditions that constitute the debate in education: traditional, critical and post-critical theories, pointing to an intercultural, interdisciplinary and complex sense in the context of teaching and learning of corporal practices. From the methodological perspective, it constitutes an essay, of a hermeneutic nature, which is based on the interpretative and qualitative analysis of works that focus on the topic of the curriculum, interculturality, interdisciplinarity and complexity, to analyze expanded pedagogical meanings about the body practices in training in Physical Education. The approach thematizes the possibility for a new meaning construction of thinking training Physical Education, in which the issues that involve the construction of curricula, become the object of training based on critical and post-critical theories. It also deals with a reflection that seeks to keep alive the questioning about the meanings of an interdisciplinary and complex approach in dealing with issues of corporal practices, as well as the body, and culture in Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sidinei Pithan da Silva, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijui, Rio Grande do Sul

Graduado em Educação Física (UFSM); Farmácia (UFSM); História (UNIJUÍ).

Mestre em Educação nas Ciências - UNIJUÍ-RS

Doutor em Educação - UFPR-PR

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências - Unijuí-RS.

Coordenador do Curso de Mestrado em Educação Física - UNIJUí-RS/UNESP/SP.

References

APPLE, M; BURAS, K. L (org.). Currículo, poder e lutas educacionais: com a palavra, os subalternos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BENJAMIN, W. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

BETTI, M. Educação Física e Sociedade: A Educação Física na escola brasileira. Ijuí: editora Unijuí, 2020.

CANDAU, V. Sociedade multicultural e educação: tensões e desafios. In: CANDAU, Vera. Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

CORRÊA, I. L. de S; MORO, R. L. Educação Física escolar: reflexão e ação curricular. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.

FENSTERSEIFER, P; GOMES, I; SILVA, S. P. da; ALMEIDA, F. Q. de; BRACHT, V. Práticas corporais e educação física: reflexões contemporâneas. Revista Humanidades e Inovação, v.7, n.10 – 2020.

FRASER, N. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição pós-socialista. São Paulo; Boitempo, 2022.

GALEANO, E. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Porto Alegre: L&PM, 2001.

GOELLNER, S. V. A produção cultural do corpo. In: LOURO, G. L; NECKEL, J. F; GOELLNER, S. V. (orgs). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2003.

McLAREN, P. Multiculturalismo crítico. 3. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2000.

MARQUES, M. O. Educação nas Ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Ed. Unijuí, 2002.

MARQUES, M. O. Pedagogia: a ciência do educador. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001a.

MORIN, E. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001b.

RAYNAUT, C. Interdisciplinaridade e promoção da saúde: o papel da antropologia. Algumas idéias simples a partir de experiências africanas e brasileiras. Revista Brasileira de Epidemiologia. vol.5 suppl.1. São Paulo Nov. 2002.

RÜSEN, J. Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SACRISTÁN, J. G; GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. 4. São Paulo: Ed. Artmed, 1998.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SCHWARCZ, L. M. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SILVA, S. P. da; COSSETIN, V. L.; CANABARRO, I. Currículo Intercultural e decolonial no cenário do ensino superior brasileiro e latino-americano. Cadernos Cajuína. V. 7 N. 2 ANO 2022

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo.2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SILVA, A. M.; FILHO, A. L.; ANTUNES, P. C. Práticas Corporais. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (orgs.). Dicionário crítico de Educação Física. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.

SOARES, C. L. Educação física: raízes europeias e Brasil. 1° edição, Campinas. Editora Autores Associados, 2004.

SOUZA, J. Como o racismo criou o Brasil. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2021.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. 2009.

Published

2024-10-16

How to Cite

Silva, S. P. da. (2024). Intercultural Curriculum and Corporal Practices in the Interdisciplinary Educational Context. Kinesis, 42(esp. 2), 21. https://doi.org/10.5902/2316546487914