Motor Praxeology in Brazil: particularities of scientific literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546484688Keywords:
Motor action theory, Literature review, BrazilAbstract
This study aimed to analyze the literature of Motor Praxeology published by Brazilian authors. For this, a literature review of articles published in scientific journals was carried out, which resulted in 76 articles. Data were analyzed with Descriptive Statistics and Content Analysis. As main results, the following stand out: an increase in the number of publications from 2015; 67% are concentrated in six journals, four of them Brazilian; the South and Southeast regions concentrate the largest number of publications, with emphasis on the Federal University of Santa Maria, affiliation that appears in 63% of the articles. Regarding the content of the texts: 75% of the studies are characterized as theoretical research; the most recurrent praxeological concept was Internal Logic; sociomotor practices such as Volleyball, Handball and Soccer predominate among the studies; and, finally, among the themes that are combined with Motor Praxeology, School Physical Education stands out.
Downloads
References
AMANO, T.; GONZÁLEZ-VARO, J. P.; SUTHERLAND, W. J. Languages Are Still a Major Barrier to Global Science. PLOS Biology, v. 14, n. 12, p. e2000933, 29 dez. 2016.
ARNOUX, E. N. DE. Minorización lingüística y diversidad: en torno al Español y al Portugués como lenguas científicas. Seminário Ibero-americano de Diversidade Linguística. Anais...Foz do Iguaçu, PR: nov. 2014. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/3616. Acesso em: 29 jul. 2023
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.
BORDINHÃO, L. S. et al. Praxiologia Motriz e as dimensões de conhecimento da BNCC: primeiras aproximações. Conexões, v. 18, p. e020012–e020012, 22 set. 2020.
BORTOLETO, M. A. C.; RIBAS, J. F. M.; SARAVÍ, J. R. A praxiologia motriz e suas contribuições ao debate científico da educação física. Conexões, v. 18, p. e020032–e020032, 22 set. 2020.
BUSSAB, W.; MORETTIN, P. Estatística Básica. São Paulo: Saraiva, 2017.
FAGUNDES, F. M. et al. Produção de Conhecimento em Praxiologia Motriz no Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria. Kinesis, 22 dez. 2020.
FERREIRA, L. A.; RAMOS, G. N. S. Contribuições ao ensino da Educação Física na escola: Análise das práticas corporais por meio da praxiologia motriz. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, p. 1–19, 17 jul. 2023.
HAMEL, R. E. The dominance of English in the international scientific periodical literature and the future of language use in science. AILA Review, v. 20, n. 1, p. 53–71, 1 jan. 2007.
LAGARDERA-OTERO, F. Presentación - Apunts 32 - INEFC. 1993.
LAGARDERA-OTERO, F.; LAVEGA-BURGUÉS. Introducción a la praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.
LAVEGA-BURGUÉS, P.; BORTOLETO, M. A. C.; PIC, M. Editorial: Traditional Sporting Games and Play: Enhancing Cultural Diversity, Emotional Well-Being, Interpersonal Relationships and Intelligent Decisions. Frontiers in Psychology, v. 12, 2021.
MENEGALDO, F. R. A dimensão social da Ginástica para Todos: o que move as relações construídas no interior dos grupos de prática? Tese (Doutorado) - Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022.
NORA, D. D. et al. Praxiologia Motriz, Trabalho Pedagógico e Didática na Educação Física. Movimento, p. 1365–1378, 18 dez. 2016.
O’NEIL, D. English as the lingua franca of international publishing. World Englishes, v. 37, n. 2, p. 146–165, 2018.
PARLEBAS, P. Juegos, deporte y sociedades: léxico de praxiología motriz. 1a ed., 2a reimp. ed. Barcelona: Paidotribo, 2001.
PARLEBAS, P. La aventura praxiológica: ciencia, acción y educación física. Andalucía, España: Junta de Andalucía, Consejería de Turismo y Deporte., 2017.
PARLEBAS, P. The Universals of Games and Sports. Frontiers in Psychology, v. 11, 2020.
RIBAS, J. F. M. Contribuições da Praxiologia Motriz para a Educação Física Escolar: ensino fundamental. Tese (Doutorado) - Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz na América Latina. Aportes Para a Didática na Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2017.
RIBAS, J. F. M. et al. Aproximações da praxiologia motriz com o conceito de organização interna na Base Nacional Comum Curricular - Educação Física. Pensar a Prática, v. 22, 18 out. 2019.
RIBAS, J. F. M.; FRANCO, F. Praxiologia motriz e a organização do trabalho pedagógico e da didática na educação física: Entrevista com Pierre Parlebas, professor da Universidade Paris Descartes (Paris V – Sorbonne Cité). Movimento, p. e26008–e26008, 12 fev. 2020.
RIBAS, J. F. M.; OLIVEIRA, G. T. Articulações da praxiologia motriz com a concepção crítico-emancipatória. Movimento, v. 16, n. 1, p. 131–148, 2010.
SARAVÍ, J. R. La Praxiología motriz: presente, pasado y futuro. Entrevista a Pierre Parlebas. Movimento: revista da Escola de Educação Física, v. 18, n. 1, p. 11–35, 2012.
SNYDER, Hannah. Literature review as a research methodology: an overview and guidelines. Journal of business research, v. 104, pp. 333-339, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039.
ZAGUI, F. H. L. S. Educação Física escolar e Praxiologia Motriz: aproximações iniciais a partir de um curso de formação. Tese (Doutorado) – Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Felipe Menezes-Fagundes, Fernanda Raffi Menegaldo , Marco Antonio Coelho Bortoleto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.