Minivoleibol para Surdos e Praxiologia Motriz: um ensaio sobre práticas interdisciplinares de Educação Física e Fisioterapia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546484681

Keywords:

Deaf Mini Volleyball; Motor Praxeology; Physical Education and Physiotherapy.

Abstract

This essay presents the deaf mini volleyball as a methodological proposal adapted for teaching volleyball to the deaf, bringing thoughts about social representation and the extremely important role for the construction of deaf identify related to hearing word. A contextualization of the deaf community and sport is carried out, trying to cite only deaf authors on this theme, pointing out that the deaf do not participate in the Paralympic Games, as their difference lies in the development of their potential through the gestural-visual channel, not fitting in, also, in the Olympic Games but in an event of its own, the Deaflympics (International Games for the Deaf). In volleyball training for the deaf community held at the Associação dos Surdos de Santa Maria (ASSM), it was noticed that the technical training model for hearing athletes did not arouse the desire to participate in the activity. For the deaf, training should have meaning and a direct relationship with the logic of the game, signaling an approximation with Motor Praxeology. Another aspect pointed out is the balance of some deaf athletes being different from hearing athletes during the execution of the touch, forearm pass, block, etc. The physiotherapist can identify these singularities and work together with the physical education professional, in order to enable the motor action, suggesting Pilates exercises that can be integrated into the training of deaf athletes.

 

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Author Biographies

Maria Esther Gomes de Souza, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Educação Especial - Habilitação em Deficientes da Audiocomunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM -1997) e graduação em Bacharelado em Educação Física pelo Centro Universitário Internacional - PR (2021) . Atualmente é professora em escola bilíngue para surdos - Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul e técnica de voleibol para surdos e ouvintes. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial e no Esporte, com ênfase no Voleibol. Mestranda em Ciências do Movimento e Reabilitação - UFSM.

Léo José Rubin Neto, Universidade Federal de Santa Maria

Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, com ênfase em Fisioterapia e Terapia Ocupacional e membro do Grupo de Pesquisa em Fisiopatologia e Reabilitação da Universidade Federal de Santa Maria (GPFR - UFSM). Mestrando em Ciências do Movimento e Reabilitação (UFSM).

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Published

2024-08-02

How to Cite

Souza, M. E. G. de, & Neto, L. J. R. (2024). Minivoleibol para Surdos e Praxiologia Motriz: um ensaio sobre práticas interdisciplinares de Educação Física e Fisioterapia . Kinesis, 42(esp. 1). https://doi.org/10.5902/2316546484681

Issue

Section

Dossiê Praxiologia Motriz