Continued education for teachers of early childhood education of municipal elementary schools in Santa Maria: games and bodily experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546465683

Keywords:

Formação Continuada, Educação Infantil, Brincar, Experiências Corporais

Abstract

This work results from the analysis of the process of continued teacher education for teachers of Early Childhood
Education (ECE) of Municipal Elementary Schools in Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil, in an extension
project of the Universidade Federal de Santa Maria in which the focus was games and bodily experiences during
childhood. The work was carried out in a virtual environment, using narratives produced by the participating
teachers, linking memories of their childhood experiences with their pedagogical practices with ECE and childhood
concepts that guide their teaching. The videoconferences, roundtables and written production were guided by a
dialogical relationship, culminating in a virtual seminar in which pedagogical experiences and productions resulting
from the training were shared. The project also affected the training process of undergraduate and master’s degree
students and teachers who worked in its organization and implementation, in addition to the participating teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Beatriz Eich, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Educação Física, licenciatura, CEFD/UFSM.

Juliana Picolotto, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Educação Física, licenciatura, CEFD/UFSM.

Maria Cecília da Silva Camargo, Universidade Federal de Santa Maria

Docente do departamento de desportos individuais, CEFD/UFSM.

References

BARBOSA, R.F.M.; MARTINS, R.L.R.; MELLO, A.S. Brincadeiras lúdico-agressivas: Tensões e possibilidades no cotidiano na educação infantil. Movimento 2017;23(1):159-170.

BOLIVAR, A. Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru, SP: EDUSC, 2002,

CÔCO, V. A dimensão formadora das práticas de escrita de professores. Curitiba, PR: CRV, 2014.

CAPARRÓZ, F. E. Memória Profissional I. 2009. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional - Fascículo). Núcleo de Educação Aberta e à Distância - Universidade Federal do Espírito Santo.

CONSTANTINO, N. S. de. Teoria da História e reabilitação da oralidade: convergências de um processo. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura (auto) biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-27.

COSTA, A.R.; KUNZ, E. O “brincar e se-movimentar” como base teórico-filosófica para a compreensão do ser criança. In: HERMIDA, J.F.; BARRETO, S.J. (Orgs.) Educação Infantil: temas em debate. João Pessoa, PB: Editora Universitária da UFPB, 2013

DALTRO, M.R.; FARIA, A.A. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1,p. 223-237, Janeiro a Abril de 2019.

DORNELLES, L. V. Na escola infantil todo mundo brinca se você brinca. In: CRAIDY, C.M.; KAERCHER, G.E.P.S. (Orgs.) Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

MALAGUZZI, L. La educacion infantil em Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensar, 2001.

MELLO et al. A Educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a Educação Física. Motrivivência. V.28, n.48, p.130-149, 2016.

SAYÃO, D.T. Educação Física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência. Florianópolis, n. 13, p. 221-238, 1999.

SIMIANO, L. P; SIMÃO, M. B. Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil: entre desafios e possibilidades dos campos de experiência educativa. Rev. Cient. n. 41, p. 77-90, 2016.

SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. In: Revista Educação em Questão. v. 25, n. 11, 2006, jan./abr., p. 22-39, Natal, RN: EDUFRN. Disponível em: <http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v25n11.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2021.

Published

2021-12-27

How to Cite

Eich, A. B., Picolotto, J., & Camargo, M. C. da S. (2021). Continued education for teachers of early childhood education of municipal elementary schools in Santa Maria: games and bodily experiences. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546465683

Issue

Section

Experiment report

Most read articles by the same author(s)