Profile of the behavior of schoolchildren victims of bullying and their aggressors
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546464968Keywords:
Aggression, Violence, Bullying, SchoolchildrenAbstract
The aim of this study was to identify the behavior profile of schoolchildren victims of bullying and aggressors, comparing possible differences between sexes. Cross-sectional study with 200 students from both sexes, age 9 to 15. For data collection, a questionnaire with inquiries related to bullying was used. The data was analyzed using the SPSS v. 23.0, considering a significance level of p <0.05 and expressed in absolute and relative frequencies. In its entirety, there was a high percentage of schoolchildren who have already suffered some type of aggression (55,5%), having verbal as the main one (25,0%) and occurring mainly at school recess (27,5%). One boy was the most cited as an aggressor (25,5%). The findings indicate a high prevalence of school bullying for both victims and aggressors and thus highlights the need for social actions aimed at preventing aggressive acts and promoting school coexistence in a healthy and friendly manner.Downloads
References
ARAUJO, R. S.; REIS, F. P. G. Avaliação diagnóstica sobre a ocorrência de bullying em duas escolas estaduais de Lavras, MG: perspectivas para o planejamento em Educação Física escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 17, n. 167, s/p, 2012.
BANDEIRA, C. M.; HUTZ, C. S. Bullying: prevalências, implicações e diferenças entre os gêneros. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v.16, n.1, p. 35-44, 2012.
BERGER, Kathleen S. Update on bullying at school: Science forgoten? Developmental Review, v. 27, n.90, p. 90-126, 2007. doi: https://doi.org/10.1016/j.dr.2006.08.002
BORSA, J. C.; PETRUCCI, G. W.; KOLLE, S. H. A participação dos pais nas pesquisas sobre o bullying escolar. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 1, 41-48, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/ 2175-3539/2015/0191792
BRANDÃO NETO, W. et al. Formation of protagonist adolescents to prevent bullying in school contexts. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, Sulp. 1, p.1-8, 2020. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0418
BRINGMANN, Daniela. R. O bullying no ambiente escolar: um estudo comparativo entre uma escola estadual e outra particular de Vera Cruz – RS. 2016. 41f. Monografia (Graduação do Curso de Educação Física), Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul-RS, 2016.
CALBO, A. S. et al. Bullying na escola: comportamento agressivo, vitimização e conduta pró-social entre pares. Contextos Clínicos, vol. 2, n. 2, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cclin/v2n2/v2n2a01.pdf> Acesso em: 13 ago. 2020.
CARAVITA, S. C. S.; COLOMBO, B. Bullying behavior, youth's disease and intervention: which suggestions from the data for research on bullying in the Brazilian context? Jornal de Pediatria, v. 92, n.1, p. 4-6, 2016. doi: https://doi.org/10.1016/j.jped.2015.11.002
CARVALHO, Thiago C. A violência escolar e o bullying na realidade de estudantes do 6º ano à 8ª série da Escola José Mânica. 2012. 29f. Monografia (Graduação do Curso de Educação Física) - Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2012.
COSTA, M. R. et al. Bullying among adolescents in a Brazilian urban center – “Health in Beagá” Study. Revista de Saúde Pública, v.49, n.1, p. 1-10, 2015. doi: https://doi.org/10.1590/S0034-8910.2015049005188
CREMA, Eduardo R. Bullying Escolar: um estudo com escolares de 5º ao 9º ano da Escola de Ensino Fundamental Barão do Triunfo do município de Rio Pardo – RS. 2014. Monografia (Graduação do Curso de Educação Física), Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul-RS, 2014.
DZUREC, L. C.; KENNISON, M.; GILLEN, P. The incongruity of workplace bullying victimization and inclusive excellence. Nursing Outlook, v.65, n.5, p.588-596, 2017. doi: https://doi.org/10.1016/j.outlook.2017.01.012
ELESBÃO, H.; BORFE, L.; MAYER, S. M. Bullying no contexto escolar: manifestação de atos agressivos na escola. Uma pesquisa realizada no município de Novo Cabrais - RS. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 20, n. 214, s/p, 2016. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd214/bullying-no-contextoescolar-atos-agressivos.htm> Acesso em: 12 ago. 2020.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Versus.
FUENTES, E. A.; CAVALLO, P. R.; POBLETE, S. R. Acoso escolar (bullying) como factor de riesgo de depresión y suicídio. Revista Chilena de Pediatría, v. 91, n. 3, s/p, 2020. doi: http://dx.doi.org/10.32641/rchped.v91i3.1230
HAN, Z.; ZHANG, G.; ZHANG, H. School Bullying in Urban China: Prevalence and Correlation with School Climate. International Journal Of Environmental Research And Public Health, v.14, n.10, p.1116-1117, 2017. doi: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph14101116
HIDALGO-RASMUSSEN, C. et al. Bullying y calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes escolares chilenos. Revista Médica de Chile, v.143, n.6, p. 716-723, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872015000600004
KEGLER, E. D. et al. Perfil do bullying escolar: Uma comparação entre escolas da rede estadual e municipal de um município da região central do Rio Grande do Sul. Brazilian Journal of Health Review, v.3, n.3, p. 6396-6406, 2020. doi: http://dx.doi.org/10.34119/bjhrv3n3-190
LOPES NETO, Aramis A. Bullying comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, v. 81, (supl. 5), p. 164-172, 2005. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/jped/v81n5s0/v81n5Sa06.pdf> Acesso em: 13 ago. 2020.
LOPES NETO, A. A.; SAAVEDRA, L.H. Diga não para o bullying. Rio de Janeiro: ABRAPIA, 2004.
MAYER, Sandra M. Comportamento Agressivo em Escolares de 1° a 8° série do Ensino Fundamental de Santa Cruz do Sul: uma abordagem através da Teoria dos Sistemas Ecológicos. 2000. 114f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional - Área Sócio Cultural) Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2000.
MEDEIROS, E. D. et al. Escala de Comportamentos de Bullying (ECB): Elaboração e Evidências Psicométricas. Psico-USF, v. 20, n. 3, p. 385-397, 2015. doi: https://doi.org/10.1590/1413-82712015200302
MONTEIRO, M. P. G.; ASINELLI-LUZ, A. Diálogos sobre o bullying escolar e o desenvolvimento humano. Educação por escrito, v.11, n.1, p. 1-13, 2020. doi: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.31701
OLWEUS Dan. Bullying at school. Oxford e Cambridge: Blackwell, 1993.
POSTIGO, S. et al. What Do Adolescents Say about Bullying? Anales de Psicología, v. 35, n. 2, p. 251-258, 2019. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.301201.
RECH, R. R. et al. Prevalence and characteristics of victims and perpetrators of bullying. Jornal de Pediatria, v. 89, n. 2, p. 165-170, 2013. doi: https://doi.org/10.1016/j.jpedp.2012.09.004
REISEN, A.; VIANA, M. C.; SANTOS-NETO, E. T. Bullying among adolescents: are the victims also perpetrators? Brazilian Journal of Psychiatry, v. 41, n. 6, p. 518-529, 2019. doi: https://doi.org/10.1590/1516-4446-2018-0246
SANTOS, Marcos P. O. Fenômeno bullying na Educação Física Escolar: um estudo de caso no Distrito Federal. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 143, n.15, s/p. 2010. Disponível em: < https://www.efdeportes.com/efd143/fenomeno-bullying-na-educacao-fisica-escolar.htm>.
SHARIFF, Shariff. Ciberbullying: questões e solução para a escola, a sala de aula e a família. Porto Alegre: Artmed, 2011.
SILVA, F.; DASCANIO, D.; VALLE, T. G. M. O fenômeno bullying: diferenças entre meninos e meninas. Reflexão e Ação, v. 24, n. 1, p. 26-46, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v24i1.7014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.