Circus as a profession: Physical Education training as a support for Gustavo Arruda de Carvalho's artistic career
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546463960Keywords:
The mastery of the body and the look at its multiple uses, including the artistic, has been widely studied in the field of Physical Education. Different records indicate that there is a growing movement among practitioners to learn and teach different artAbstract
The mastery of the body and the look at its multiple uses, including the artistic, has been widely studied in the field of Physical Education. Different records indicate that there is a growing movement among practitioners to learn and teach different artistic languages, including Circus. We also identify those who decided to professionalize themselves as artists, benefiting from their body and academic capital in pursuit of professional fulfillment. In this sense, we present a commented-interview conducted with Gustavo Arruda de Carvalho, who graduated at Physical Education Faculty - University of Campinas (Unicamp) and who is a prominent professional circus artist.
Downloads
References
BOLOGNESI, Mario F. Circo e teatro: aproximações e conflitos. Sala Preta, v. 6, p. 9-19, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57288 Acesso em: 15 01 2021.
BORTOLETO, Marco A. C. A ginástica e as atividades circenses. In: GAIO, R. (Orgs.). A ginástica em questão: corpo e movimento. v. 2. São Paulo: Phorte Editora, 2010.
______. Entre o esporte e a arte circense: entrevista com Mariana Maekawa. Conexões – Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, v. 13, número especial, p. 230-235, maio, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637586 Acesso em: 20 01 2021.
______. Palhaços sem fronteiras: O circo a serviço da sociedade. PerCursos, v. 6, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1454 Acesso em: 20 01 2021.
BORTOLETO, Marco A. C.; CARVALHO, Gustavo A. Reflexões sobre o Circo e a Educação Física. Revista Corpoconsciência, Santo André, n. 11, janeiro, 2003. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3923 Acesso em: 20 01 2021.
BORTOLETO, Marco A. C.; DUPRAT, Rodrigo M.; TUCUNDUVA, Bruno P. Atividades circenses na FEF-UNICAMP: a construção de uma nova área de estudos e pesquisa. In: BORTOLETO, M. A. C.; ONTAÑÓN, T. B. ; SILVA, E . Circo: horizontes educativos. 1. ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2016. v. 1.
BORTOLETO, Marco A. C.; MIRANDA, Rita C.F. Não foi casualidade – o circo como opção profissional: entrevista com André Sabatino. Conexões: Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas, v. 16, n. 3, p. 395-408, jul./set. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/download/8652918/18610/43533 Acesso em: 22 01 2021.
EVRARD, Beatriz. Espaço em movimento: cenografia e circo. Ano 2017. f. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena), Universidade de São Paulo, São Paulo, Ano. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-30052017-114818/pt-br.php Acesso em: 22 01 2021
FOUCHET, Alain. Las artes del circo: una aventura pedagógica. Buenos Aires: Editorial Stadium, 2006.
GÓIS JÚNIOR, Edivaldo; HAUFFE, Míriam K. A Educação Física e o funâmbulo: entre a arte circense e a ciência (século XIX e início do século XX). Rev. Bras. Ciênc. Esporte, v. 36, n. 2, p. 547-559, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-32892014000200547&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 22 01 2021.
HERT, Philippe. Apprendre à faire le clown. Techniques & Culture. Revue semestrielle d’anthropologie des techniques, n. 62, p. 30-47, 2014. Disponível em: https://journals.openedition.org/tc/8285?lang=en Acesso em: 22 01 2021.
JANÉ, Jordi; MINGUET, Joan M. (Orgs.). Catàleg de l'exposició “Circ contemporani català, l'art del risc”. Barcelona: Krtu / Departament de Cultura de la Generalitat / Triangle postals, 2006.
JORDÀ, Vicenç P. Clowns Without Frontiers. Catalònia, n. 41, p. 46-47, 1995.
LOPES, Daniel de C.; EHRENBERG, Mônica C. Entre o pódio e o picadeiro: o sportsman circense Zeca Floriano. Revista História da Educação, v. 24, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/94488 Acesso em: 22 01 2021.
MIRANDA, Rita de C. F.; AYOUB, Eliana. Por entre as brechas dos muros da universidade: o circo como componente curricular na formação inicial em educação física. Revista Portuguesa de Educação, v. 30. N .2, 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/11867 Acesso em: 10 12 2020.
MELO, Victor A. de; PERES, Fabio de F. A gymnastica no tempo do Império. Rio de Janeiro: 7Letras/Faperj, 2014.
MIRANDA, Rita de C. F.; AYOUB, Eliana. As práticas circenses no “tear” da formação inicial em Educação Física: novas tessituras para além da lona. Movimento, v. 22, n. 1, p. 187-198, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/55179 Acesso em: 10 09 2020.
ONTAÑÓN, Teresa B.; BORTOLETO, Marco A. C. Entrevista realizada com o Professor Dr. León Guzmán (Kiko). Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, v. 10, n. 2, p. 235-240, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637684 Acesso em: 21 01 2021.
ONTAÑÓN, Teresa B.; DUPRAT, Rodrigo M.; BORTOLETO, Marco A. C. Educação Física e atividades circenses: “o estado da arte”. Movimento, Porto Alegre, p. 149-168, abr. 2012. Disponível https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/22960 Acesso em: 20 01 2021.
RIBEIRO, Camila da S. Artistas/Atletas: aproximações e intersecções entre o esporte e o novo circo. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015. Disponível em: http://wp.ufpel.edu.br/ppgef/arquivo-de-dissertacoes-2015 Acesso em: 20 01 2021
RIBEIRO, Camila da S.; RIGO, L. C.; BORTOLETO, Marco A. C. Circo e Esporte: transição de carreira e capital corporal. Repertório: Teatro & Dança (online), v. 23, p. 46-52, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/35559/0 Acesso em: 20 01 2021
SOARES, Carmen L. Acrobacias e Acrobatas: notas para um estudo do corpo”. Em: Bruhns, Heloisa Turini; Gutierrez, Gustavo Luis (org.) Representações do Lúdico. Campinas: 2001, v. 1. p. 33-42.
SESC. Circos: Festival Internacional Sesc de Circo. São Paulo: Sesc São Paulo, 2013.
______. Circos: Festival Internacional Sesc de Circo. São Paulo: Sesc São Paulo, 2014.
TUCUNDUVA, Bruno B. P.; BORTOLETO, Marco A. C. O circo e a inovação curricular na formação de professores de Educação Física no Brasil. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25055, out. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/88131 Acesso em: 28 12 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.