Memories on playing experiences: narratives and monads from early childhood education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546437494

Keywords:

Playing, Memory, Early Childhood Education

Abstract

The purpose of this work was to reflect on the memories of the experiences with the teachers’ playing that work in early childhood education, reconstructing, in the form of narratives and monads, the ludic universe lived by them. According to the perspective of oral history, three teachers from an early childhood education centre of a public university in São Paulo were interviewed. Reflecting on shared memories, we found that, as historical subjects immersed in a social reality, teachers have experiences with playing that are significant and constitute their singularity, reverberating in the way they see and mediate playing  in their teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Dal' Evedove, Colégio Politec, Americana, SP

Possui licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Unicamp e atualmente é professora no Colégio Politec de Americana/SP.

Marília Del Ponte de Assis, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Possui licenciatura plena em Educação Física (PUCCamp), mestrado em Educação Física (UFSC) e doutorado em Educação (Unicamp). Atualmente é pesquisadora do Laboratório de Estudos sobre Arte, Corpo e Educação (Laborarte) e docente da Faculdade Anhanguera de Sumaré/SP.

Eliana Ayoub, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Possui licenciatura, mestrado e doutorado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Unicamp. Atualmente é docente da Faculdade de Educação da Unicamp, coordenando o Laboratório de Estudos sobre Arte, Corpo e Educação (Laborarte).

References

ALBERTI, V. Manual de História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

AMADO, J. O grande mentiroso: tradição, veracidade e imaginação em História Oral. História, v. 14, 1995.

AYOUB, E. Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, 2010.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. Coautoria de Gisela Wajsko França. São Paulo: Cortez, 1995.

CARNEIRO, K. T. Por uma memória do jogo: a presença do jogo na infância das décadas de 20 e 30. Curitiba: Appris, 2017.

FREITAS, M. T. A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, Juiz de Fora, n. 116, p. 21-39, jul./ 2002.

GUEDES-PINTO, A. L. Memórias de leitura e formação de professores: considerações sobre a apropriação da fala do outro. Revista História Oral, Recife, v. 18, n. 2, p. 207-222, jul./dez. 2015.

GUEDES-PINTO, A. L.; GOMES, G. G; SILVA, L. C. B. Memórias de leitura e formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

KISHIMOTO, T. M. Jogos tradicionais infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

NAVARRO, M. S.; PRODÓCIMO, E. Brincar e mediação na escola. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 633-648, jul./set. 2012.

PETRUCCI ROSA, M. I. et al. Narrativas e mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 1, p. 198-207, jan./jun. 2011.

PONTES, F. A. R.; MAGALHÃES, C. M. C. A transmissão da cultura da brincadeira: algumas possibilidades de investigação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 117-124, 2003. D

ROCHA, M. S. P. M. L. Não brinco mais: a (des)construção do brincar no cotidiano educacional. Ijuí: Editora da Unijuí, 2000.

SILVA, A. N. Brincadeira: marcos temporais e memória. Da investigação às práticas, Lisboa, v. 4, n. 1, p. 04-30, mar. 2014.

SIQUEIRA, I. B.; WIGGERS, I. D.; SOUZA, V. P. O brincar na escola: a relação entre o lúdico e a mídia no universo infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 313-326, abr./jun. 2012.

SOUZA, S. J.; KRAMER, S. Experiência humana, história de vida e pesquisa: um estudo de narrativas, leitura e escrita de professores. In: SOUZA, S. J.; KRAMER, S. (Orgas): Histórias de professores: leitura, escrita e pesquisa em educação. São Paulo, Ática, 2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014

Published

2019-06-27

How to Cite

Evedove, M. D., Assis, M. D. P. de, & Ayoub, E. (2019). Memories on playing experiences: narratives and monads from early childhood education teachers. Kinesis, 37. https://doi.org/10.5902/2316546437494

Issue

Section

Original articles