Bullying as a systematic violence that leads to stigmatization in soccer schools

Authors

  • Guilherme de Oliveira Gonçalves Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul, Alvorada, RS https://orcid.org/0000-0003-4337-4275
  • Everton Luís Deiques Federação Internacional de Educação Física, Porto Alegre, RS
  • André Luis Xavier Peres Universidade La Salle, Canoas, RS
  • Carlos Alberto Rosário Izidoro Júnior Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546430606

Keywords:

Sport, Teaching, Educational Inclusion

Abstract

Thousands of children walk the soccer path as a sports practice in Brazil. Bullying is a phenomenon present in the family, school and sports environment, including in soccer sports schools, and that generates many harmful consequences. The methodology used in this study was bibliographic research, based on digital journals. The main targets of bullying in the soccer schools are the students with motor difficulties, obesity or with some deficiency and also the girls. It is concluded that football, teacher, parents and other people that participate in the training process should be attentive to avoid the occurrence of the bullying phenomenon, seeking through education and sports to contribute to the development of values such as respect, confidence, self-cooperation, valuing the group work, the healthy practice and the friendship.

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Author Biographies

Guilherme de Oliveira Gonçalves, Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul, Alvorada, RS

Professor do Centro Universitário Fadergs (Laureate International Universities) e da Rede Estadual de Ensino. Graduado Educação Física Licenciatura (2007) e Bacharelado (2014) pela Universidade Luterana do Brasil. Pós Graduado em Ciências da Saúde e do Esporte pela Pontifícia Universidade Católica (2009). Pós Graduado em educação Física Escolar e Recreação pela Faculdade FAVENI. 

Everton Luís Deiques, Federação Internacional de Educação Física, Porto Alegre, RS

Bacharelado em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (2005). Licenciado em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (2007). Pós Graduado em Cinésiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Pós Graduado em À Ciência Aplicada ao Futsal e Futebol pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Mestre em Reabilitação e Inclusão no Instituto Porto Alegre (IPA) em 2015. 

André Luis Xavier Peres, Universidade La Salle, Canoas, RS

Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atualmente é aluno mestrando de Saúde e Desenvolvimento Humano pela Centro Universitário La Salle - Canoas.

Carlos Alberto Rosário Izidoro Júnior, Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (2008), Mestrando em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS, especialização em Psicopedagogia pela UGF e especialização em Mídias na Educação pela UFRGS. Atualmente atuo como docente Centro Universitário FADERGS e Prefeitura Municipal de Novo Hamburgo.

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Published

2019-06-27

How to Cite

Gonçalves, G. de O., Deiques, E. L., Peres, A. L. X., & Izidoro Júnior, C. A. R. (2019). Bullying as a systematic violence that leads to stigmatization in soccer schools. Kinesis, 37. https://doi.org/10.5902/2316546430606

Issue

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Original articles