The Content “Water Activities” in Physical Education at School: Limits and Perspectives

Authors

  • Paulo Carlan UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Daniel Bardini Dürks Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546435788

Keywords:

Water activities, Teaching, Physical Education at school

Abstract

The study aims at investigating whether the Physical Education teachers mobilize the contents of water activities in their classes, as well as analyse the factors which influence the understanding of such theme. In order to tackle the investigation problem, we delimited the time period in which the subject “Water Activites” was carried out, from 2013 to 2016, by using, as means of analysis, the data collected in structured interviews that were conducted by the undergraduate students of Physical Education with teachers from public schools. From the analysis resulted a set of explanations encompassing the facilities, technical expertise, fear of water and reductionism between content and the swimming activities.

Downloads

Author Biographies

Paulo Carlan, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Departamento de Humanidades e Educação da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ.

Daniel Bardini Dürks, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Mestre em Educação nas Ciências - UNIJUÍ. Professor de Educação Física escolar do município de Bozano. Professor vinculado a Secretária de Educação do Estado do Rio Grande do Sul.

References

BOUFLEUER, J. P. Pesquisa. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí, RS: Unijuí, 2008, pp. 321-324.

BRACHT, V. Educação Física & Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CALLIGARIS, C. Cartas a um jovem terapeuta: reflexões para psicoterapeutas aspirantes e curiosos. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

DAOLIO, J. Cultura: Educação Física e futebol. Campinas, SP: Unicamp, 1997.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 2. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.

FENSTERSEIFER, P. E. A Educação Física na crise da modernidade. Ijuí, RS: Unijuí, 2001.

FERNANDES, J. R. P.; LOBO DA COSTA, P. H. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo, jan./mar. 2006, v. 20, n° 1, pp. 5-14.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim, RS: Edelbra, 2012.

______; BRACHT, V. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória: UFESU, 2012.

KUNZ, E. Educação Física: ensino & mudança. Ijuí, RS: Unijuí, 1991.

______. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2001.

LOTTI, A. D.; OLIVEIRA, R. C. Proposta pedagógica para o ensino da natação a partir do modelo pendular. Pensar a Prática. Goiânia, jul./set., 2016, v. 19, n° 3, pp. 665-676.

MARQUES, M. O. Aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí, RS: Unijuí, 1995.

______. Pedagogia: a ciência do educador. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 1996.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2018-12-13

How to Cite

Carlan, P., & Dürks, D. B. (2018). The Content “Water Activities” in Physical Education at School: Limits and Perspectives. Kinesis, 36(3). https://doi.org/10.5902/2316546435788

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)