The Content “Water Activities” in Physical Education at School: Limits and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546435788Keywords:
Water activities, Teaching, Physical Education at schoolAbstract
The study aims at investigating whether the Physical Education teachers mobilize the contents of water activities in their classes, as well as analyse the factors which influence the understanding of such theme. In order to tackle the investigation problem, we delimited the time period in which the subject “Water Activites” was carried out, from 2013 to 2016, by using, as means of analysis, the data collected in structured interviews that were conducted by the undergraduate students of Physical Education with teachers from public schools. From the analysis resulted a set of explanations encompassing the facilities, technical expertise, fear of water and reductionism between content and the swimming activities.Downloads
References
BOUFLEUER, J. P. Pesquisa. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí, RS: Unijuí, 2008, pp. 321-324.
BRACHT, V. Educação Física & Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2003.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CALLIGARIS, C. Cartas a um jovem terapeuta: reflexões para psicoterapeutas aspirantes e curiosos. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
DAOLIO, J. Cultura: Educação Física e futebol. Campinas, SP: Unicamp, 1997.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 2. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.
FENSTERSEIFER, P. E. A Educação Física na crise da modernidade. Ijuí, RS: Unijuí, 2001.
FERNANDES, J. R. P.; LOBO DA COSTA, P. H. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo, jan./mar. 2006, v. 20, n° 1, pp. 5-14.
GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim, RS: Edelbra, 2012.
______; BRACHT, V. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória: UFESU, 2012.
KUNZ, E. Educação Física: ensino & mudança. Ijuí, RS: Unijuí, 1991.
______. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2001.
LOTTI, A. D.; OLIVEIRA, R. C. Proposta pedagógica para o ensino da natação a partir do modelo pendular. Pensar a Prática. Goiânia, jul./set., 2016, v. 19, n° 3, pp. 665-676.
MARQUES, M. O. Aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí, RS: Unijuí, 1995.
______. Pedagogia: a ciência do educador. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 1996.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.