The age group for teaching in boxing: consensus and conflict

Authors

  • José Maria da Silva Cassiano Faculdade Gama e Souza
  • Felipe da Silva Triani Curso de Educação Física, Instituto de Biociências, Faculdade Gama e Souza - FGS-RJ http://orcid.org/0000-0001-6470-8823

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546425059

Keywords:

Boxing, Pedagogy of Sport, Child.

Abstract

The aim of the study was to identify if there is a consensus about the age that the child or adolescent should enter into the practice of boxing. To achieve this, a bibliographic research was adopted. It was identified that there is no consensus among the age group in which the person should enter the practice of this sport. Therefore, it is possible that the child and adolescent enter boxing as long as their level of biological and cognitive development is respected, with the insertion by the teacher or responsible of ludic activities in the initiation of this sport practice.

Downloads

Author Biographies

José Maria da Silva Cassiano, Faculdade Gama e Souza

Bacharel em Educação Física pelo Instituto de Biociências da Faculdade Gama e Souza

Felipe da Silva Triani, Curso de Educação Física, Instituto de Biociências, Faculdade Gama e Souza - FGS-RJ

Professor de Educação Física e mestre em Humanidades, Culturas e Artes - UNIGRANRIO. Membro do Laboratório do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais na/para Formação de Professores - LAGERES.

References

ARANHA, Julia Guimarães. Impacto de um programa público de iniciação esportiva para crianças: gastos, antropometria escolar e qualidade de vida. 95fls. Dissertação (Mestrado em Nutrição Humana). Universidade de São Paulo, 2014.

ARENA, Simone Sagres. Especialização esportiva: aspectos biológicos, psicossociais e treinamento a longo prazo. Corpo consciência, Santo André: Faculdade de Educação Física de Santo André, n.1, p. 41-54, 1998.

ASSMANN, Alice; CARMONA, Eduardo; MAZO, Janice. Para além dos Ringues: vestígios da história doboxe Sul- Grandense. Revista Eletrônica da Educação Física e Desportos-UFRJ, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p.87-110, Julh/Dez,2014. Disponível em:<https://revista.eefd.ufrj.br/EEFD/article/view/393>. Acesso em

out. 2016.

CARDOSO, Marina; SILVA, Randerson. Iniciação esportiva: proposta para o desenvolvimento pleno dojovem atleta. EFDeportes - Rev. Digital. Buenos Aires, v.15, nº 147, Agosto 2010. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd147/iniciacao-esportiva-do-jovem-atleta.htm>. Acesso em out. 2016.

COSTA, Almeida da Costa. A prática psicológica no Centro de Referência Esportiva de Rio Grande/RS. Repositório Institucional da UFSC, 2014. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/1

?show=full>. Acesso em: ago. 2017.

MELO, Michelle Cássia Moura de. Idade cronológica e iniciação esportiva de jovens esportistas no karatê: revisão bibliográfica. 2016. 32f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física)- Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

MOREIRA, Sandro Marlos. Pedagogia do esporte e o karatê-dô: considerações acerca da iniciação e da especialização esportiva precoce. 233fls. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, 2003.

NOVIKOFF, Cristina. Dimensões Novikoff: um constructo para o ensino-aprendizado da pesquisa. In ROCHA, J.G. e NOVIKOFF, C. (orgs.). Desafios da práxis educacional à promoção humana na

contemporaneidade. Rio de Janeiro: Espalhafato Comunicação, p. 211-242, 2010.

NOVIKOFF, Cristina; COSTA, Luiz; TRIANI, Felipe da Silva. Os efeitos da iniciação esportiva na vida de crianças: o que a literatura vem apontando. EFDeportes - Rev. Digital. Buenos Aires, v.17, n. 173, outubro 2012. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd173/os-efeitos-da-iniciacao-esportiva.htm>. Acesso em out. 2016.

RAMOS, Adamilton; NEVES, Ricardo. A iniciação Esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade. Rev. Pensar a prática. Vol.11, n.1, 2008. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/1786/3339>. Acesso em out. 2016.

SILVA, Guilherme. A Prática do Boxe como inclusão social de crianças e adolescentes: Análise de um Projeto Social. Curso de licenciatura em Educação Física. Campina Grande- PB, 2014. Disponível em:

<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/3877/1/PDF%20-%20Guilherme%20Barbosa%20da%20Silva.pdf>. Acesso em out. 2016.

SOUZA, Jirzah. A organização da Prática do boxe no Rio Grande do sul: décadas de 1920 a 1960.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/

handle/10183/70256/000876127.pdf?sequence=1>. Acesso em out. 2016.

Published

2018-04-06

How to Cite

Cassiano, J. M. da S., & Triani, F. da S. (2018). The age group for teaching in boxing: consensus and conflict. Kinesis, 36(1). https://doi.org/10.5902/2316546425059

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)