Interdisciplinarity as an innovative paradigm for the training of geography teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499468164Keywords:
Paradigm;, Interdisciplinarity;, Initial formation of geography teachersAbstract
There are countless challenges posed for the formation of quality Geography teachers, however the departments of Geography spread throughout the Brazilian territory, may seek in the interdisciplinarity paradigm the support they so desire to innovate in the formation of Geography teachers to work in Education Basic. The main objective of this article is to understand the role of the interdisciplinarity paradigm in the initial formation of Geography teachers for Basic Education. The approach used in this research is qualitative, ex-post-facto. In view of the analysis and evaluation carried out by means of the answers obtained from the graduates of the area of Geography, PIBID/Sub-project-Interdisciplinary, from Campi Mata Norte of UPE, it was concluded that the adoption of the interdisciplinarity paradigm in the initial training of teachers of Geography through participation in experiences that take into account this paradigm can contribute to the improvement of teacher training mechanisms and enable a more significant teaching of Geography, both in schools and in higher education institutions for teachers.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2016.
_______, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei de n° 11.273, de 6 de fevereiro de 2006. Que autoriza a concessão de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes de programas de formação inicial e continuada de professores para a educação básica via FNDE.
________. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências.
_______. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. RESOLUÇÃO de n° 1 de 18 de fevereiro de 2002.
_________. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. RESOLUÇÃO nº 2, de 1º de julho DE 2015.
CAVALCANTI, L, S. Ensino de Geografia e demandas contemporâneas: práticas e formação docentes. In. (orgs.). ALVES, O. A; KHOOULE, K. M. A. A geografia no cenário das políticas públicas educacionais. Goiânia: C&A Alves & Comunicação, 2017.
CAJUEIRO, R. L. P. Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos. 1° ed. Rio de Janeiro, Editora Vozes, 2013.
COUTO, M. A. C. Método dialético na didática da Geografia. In. Cavalcanti, L. S; Bueno, M. A; Souza, V. C. (orgs.). Produção do conhecimento e pesquisa no ensino da Geografia. Goiânia: Editora da PUC Goiás, 2011.
COHER, E; FRANCO, R. Avaliação de Projetos Sociais. 8ª ed., Petropólis: Vozes, 2008.
CÔRREA, A. F. A. et al. Semeando saberes: experiência interdisciplinar no PIBID campus mata norte/UPE. In. Marinho, A. R e Schurster, K. Formação de professores e prática docente. Pernambuco: EDUPE, 2017.
FERREIRA, C. C; SIMÕES, N. N. A Evolução do Pensamento Geográfico. 6° ed. Lisboa, Gradiva, 1990.
FERREIRA, F. M. N. S; HAMMES, C. C. e AMARAL, K. C. C. Interdisciplinaridade na Formação de Professores: rompendo paradigmas. Revista Diálogos Interdisciplinares - GEPFIP, Aquidauana, v. 1, n. 4, p. 62-76, dez., 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, ed., 54ª, 2016.
GARCIA, J. Ensaio sobre interdisciplinaridade e formação de professores. Universidade Tuiuti do Paraná, 2005.
GATTI, B. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. REVISTA USP • São Paulo • n. 100 • p. 33-46 • dezembro/janeiro/fevereiro 2013-2014.
GOMES, D. R.; VITTE, C. A. Geografia: sobre sua unidade e fragmentação. Terra Livre, São Paulo/SP, ano 28, v.2, n.39. p. 121-148. Jul-Dez 2012. Disponível em: Acesso em: 29 mar. 2017.
MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009.
___________. O desafio da pesquisa social. In. MINAYO, M, C. S (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis-RJ: Vozes, 2018.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7- 32, 1999.
MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. 21° ed. São Paulo: Ed. Annablume, 2007.
MOREIRA. R. O pensamento geográfico brasileiro: as matrizes da renovação. 2ª. Ed. São Paulo: Contexto, 2016.
PONTUSCHKA, N. N; PAGANELLI, I. T; CACETE, H. N. Para Ensinar e Aprender Geografia. 3ª. Ed. – São Paulo: Cortez, 2009.
SILVA, A. L. G. FAZENDA, I. C. A. Formando formadores para a interdisciplinaridade: sutilezas do olhar. Revista Diálogos Interdisciplinares - GEPFIP, Aquidauana, v. 1, n. 1, p. 9-20, out. 2014.
SELBACH, S. et al. Geografia e Didática. 2. Ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TONINI, I. M. Geografia escolar: uma história sobre seus discursos pedagógicos. 2ª. Ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.