What is Autism? Critical Reflections from the Perspectives of Neurodiversity and Disability Studies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X91372Keywords:
Autism, Disability, NeurodiversityAbstract
The article explores autism from a decolonial perspective, challenging the medical model that defines it as a condition to be corrected. It aims to understand autism as a form of neurodivergence, valuing the uniqueness of autistic bodies instead of framing them as deviations. Using a narrative review methodology, the article is grounded in disability theories, neurodiversity, feminist studies, and the neuroqueer perspective to amplify the voices of autistic individuals. The research seeks to promote the emancipation of these identities, confronting the exclusions and violence imposed by normative social contexts. Furthermore, the article emphasizes the importance of transforming narratives and practices surrounding autistic individuals, thereby contributing to a broader understanding of neurological diversity. Ultimately, it concludes that emphasizing the importance of acceptance and social inclusion fosters changes that respect and celebrate neurodivergent identities.
Downloads
References
ANDRADE, Mariana M., GRUETZMACHER, Felipe. E.; LEITE, Ghael. H.. Pequeno guia de inclusão para autistas no mercado de trabalho: para organizações. Sem editora, 2024. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1ze_XxRneOsb2Pstb2hEbOKea4Yf97Uiu. Acesso em: 30 jun. 2025.
ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Florianópolis: Estudos Feministas, v. 8, 2000.
BÖCK, Geisa Letícia Kempfer; NUERNBERG, Adriano Henrique. As concepções de deficiência e as implicações nas práticas pedagógicas. In: VII CONGRESSO DE EDUCAÇÃO BÁSICA: DOCÊNCIA NA SOCIEDADE MULTITELAS, 7., 2018. Florianópolis: VII Congresso de Educação Básica: Docência na Sociedade Multitelas. 2018. Disponível em: https://adeserracatarinense.com.br/wp-content/uploads/2020/12/Concep%C3%A7%C3%B5es-de-defici%C3%AAncia-e-as-implica%C3%A7%C3%B5es-nas-pr%C3%A1ticas-pedagogicas.pdf. Acesso em: 25 nov. 2024.
BOTHA, Monique, CHAPMAN, Robert, ONAIWU, Morénike. G., KAPP, Steven. K., et al. The neurodiversity concept was developed collectively: An overdue correction on the origins of neurodiversity theory. Sage Journals, v. 28, 6, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1177/13623613241237871. Acesso em: 30 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1177/13623613241237871
CÉSÁIRE, Aimé. Une tempête. Paris: Editions du Seuil, 1969.
CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de; et al. (Orgs.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p. 120-138.
CHAPMAN, Robert. Empire of normality: neurodiversity and capitalism. London: Pluto Press, 2023. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8501594
DEKKER, Martijn. On our own terms: emerging autistic culture. Autscape, 1999. Disponível em: https://www.autscape.org/2015/programme/handouts/Autistic-Culture-07-Oct-1999.pdf. Acesso em: 25 nov. 2024.
DINIZ, Débora. O que é deficiência? 1. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.
ELISABETH, Janae. Autistic traits vs autistic trauma. Trauma Geek, 2021. Disponível em: https://www.traumageek.com/blog/autistic-traits-and-trauma. Acesso em: 25 nov. 2024.
GESSER, Marivete; MORAES, Marcia de Oliveira; VALE, Gislana do. Decolonizar a capacidade, latinizar os estudos feministas da deficiência. Florianópolis: Revista Estudos Feministas, v. 32, n. 3, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n3101138. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n3101138
GESSER, Marivete; COSTA, Laureane Marília de Lima; LUIZ, Karla Garcia; SILVEIRA, Thaís Becker. O encontro com os estudos feministas da deficiência e a produção de narrativas insurgentes. São Paulo: Revista Psicologia Política, v. 24, 2024. Disponível em: https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/rpp/article/view/24515/1473. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/2175-1390.v24e24515
GESSER, Marivete; MORAES, Marcia Oliveira. Ofensivas capacitistas e o medo de um planeta aleijado: desafios para o ativismo defiça. Barcelona: Athenea Digital, v. 23, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3310. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3310
LUGONES, María. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de; et al. (Orgs.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Florianópolis: Revista Estudos Feministas, v. 22, n. 3, p. 935-952, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/3675. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2014000300013
KAFER, Alison. Feminist, Queer, Crip. Indiana University Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.2979/6841.0
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.
MARFINATI, Anahi C.; ABRÃO, Jorge L. F. UM PERCURSO PELA PSIQUIATRIA INFANTIL: DOS ANTECEDENTES HISTÓRICOS À ORIGEM DO CONCEITO DE AUTISMO. Estilos clin., v. 19, n. 2, 2014, p. 244-262. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v19i2p244-262 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v19i2p244-262
MCRUER, Robert. Crip Theory: cultural signs of queerness and disability. New York: New York University Press, 2006.
MEYERDING, Jane. Thoughts on finding myself differently brained. Independent Living on the Autistic Spectrum, 1998. Disponível em: https://www.inlv.org/subm-brain.jane.eng.html. Acesso em: 25 nov. 2024.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. São Paulo: Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017
MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Especializada e Temática. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com transtornos do espectro do autismo e suas famílias na Rede de Atenção Psicossocial do Sistema Único de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2015. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/linha_cuidado_atencao_pessoas_transtorno.pdf. Acesso em: 30 jun. 2025.
MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à reabilitação da pessoa com transtornos do espectro do autismo (TEA). Brasília: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_atencao_reabilitacao_pessoa_autismo.pdf. Acesso em: 30 jun. 2025.
NICOLAU, Giovanna; ASSIS, Pablo de. A decolonização do autismo a partir do protagonismo autista. João Pessoa: Revista Mundaú, n. 13, p. 63–86, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.28998/rm.2023.13.14020. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/rm.2023.13.14020
PRINS, Baukje; MEIJER, Irene Costera. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler. Florianópolis: Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 155–167, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100009. Acesso em: 25 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100009
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília: INCTI; UnB; INCT; CNPq; MCTI, 2015.
SHEFFER, Edith. Crianças de Asperger: as origens do autismo na Viena nazista. Tradução de Alessandra Bonrruquer. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2019.
SINCLAIR, Jim. Autism Network International: the development of a community and its culture. Autreat, 2005. Disponível em: https://www.autreat.com/History_of_ANI.html. Acesso em: 25 nov. 2024.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107–130.
WALKER, Nick. Neuroqueer Heresies: notes on the neurodiversity paradigm, autistic empowerment, and postnormal possibilities. Fort Worth: Autonomous Press, 2021.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Autism. Geneva: WHO, 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders. Acesso em: 30 jun. 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


