What is Autism? Critical Reflections from the Perspectives of Neurodiversity and Disability Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X91372

Keywords:

Autism, Disability, Neurodiversity

Abstract

The article explores autism from a decolonial perspective, challenging the medical model that defines it as a condition to be corrected. It aims to understand autism as a form of neurodivergence, valuing the uniqueness of autistic bodies instead of framing them as deviations. Using a narrative review methodology, the article is grounded in disability theories, neurodiversity, feminist studies, and the neuroqueer perspective to amplify the voices of autistic individuals. The research seeks to promote the emancipation of these identities, confronting the exclusions and violence imposed by normative social contexts. Furthermore, the article emphasizes the importance of transforming narratives and practices surrounding autistic individuals, thereby contributing to a broader understanding of neurological diversity. Ultimately, it concludes that emphasizing the importance of acceptance and social inclusion fosters changes that respect and celebrate neurodivergent identities.

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Author Biographies

Giovanna Nicolau, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Psicologia Social no NED/UFSC, pesquisadora em Psicologia Social na University of Washington (UW-EUA), especialista em Educação Social pela UniCesumar (PR), bacharel em Psicologia pela Universidade Positivo (UP-PR). Atua como psicóloga clínica, tendo especialização em autismo e neurodiversidade pela Forest Therapy Academy, com certificação internacional pelas instituições IPHM, CMA, IAOTH e ICAHP; e especialista em clínica do trauma pela University of Colorado Colorado Springs (UCCS) e UT Health San Antonio. Suas áreas de pesquisa são: decolonização dos estudos da deficiências; deficiências não-aparentes; neurodivergências; neurodiversidade.

Marivete Gesser, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Psicologia (UFSC), Pós-Doutora (State University of New York/USA). Professora associada do Departamento de Psicologia da UFSC, onde leciona e orienta na graduação e na pós-graduação (PPGP), pesquisadora bolsista PQ-1D do CNPq e coordenadora do Núcleo de Estudos da Deficiência (NED-UFSC). Pesquisa o campo dos Estudos Feministas da Deficiência, os Feminismos Negro, Interseccional e Decolonial e a Teoria Crip.

Solange Cristina da Silva, Santa Catarina State University

Doutora em Psicologia (UFSC), Mestre em Educação (UFSC). Professora do Departamento de Educação a Distância da UDESC, onde leciona e orienta na graduação e na pós-graduação (PROFEI/UDESC), coordenadora do Laboratório de Educação Inclusiva (LEdI/CEAD/UDESC), é membro dos grupos de pesquisa Núcleo da Deficiência (UFSC), Educação, Artes e Inclusão (UDESC) e da rede Traduzir-se: autismo em primeira pessoa. Pesquisa o campo dos Estudos da Deficiência, Autismo e Educação a Distância.

Pablo de Assis, Federal University of Paraná

Doutor em Psicologia Clínica pela UFPR; Mestre em Comunicação e Linguagem pela UTP-PR; Psicólogo Clínico; Professor no Ensino Superior no Centro Universitário UniDomBosco e Universidade Positivo.

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Published

2025-07-01

How to Cite

Nicolau, G., Gesser, M., Silva, S. C. da, & Assis, P. de. (2025). What is Autism? Critical Reflections from the Perspectives of Neurodiversity and Disability Studies. Special Education Magazine, 38(1), e41/1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X91372

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico