Higher Education admission notices: legitimizing the right to informational and communicational accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X89199

Keywords:

Special education;, Higher education;, Notice;, Person with disability.

Abstract

Higher Education Institutions (HEIs) are important spaces for socio-historical and cultural development. However, studies in the area of ​​Special Education indicate that people with disabilities face barriers to accessing information that guarantees the materialization of their formal rights for admission, permanence and graduation at this level of education. In this scenario, the objective of this article was to identify facilitating and hindering communicational, informational and technological aspects present in the undergraduate admission notice. This is a qualitative case study. For data collection, interviews were conducted at the Federal University of São Carlos (UFSCar), online and in person. The study considered the participation of three people linked to the university: an undergraduate student with a disability, a disabled employee involved in the admission verification boards and an employee responsible for the preparation, review and dissemination of the Sisu/Enem notice. Using an Institutional Analysis approach, the results indicated accessibility aspects that are cultural, administrative, informational and structural obstacles to the admission notice and supported the scientific proposal of facilitating practices in this context.

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Author Biographies

Luana Alves de Abreu Braseliano, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2024-2028), membro do Grupo de Pesquisa Identidades, Deficiências, Educação e Acessibilidade. Possui Mestrado (2024) em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, Especialização em Educação Especial e Inclusiva (2022) pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson, Educação Inclusiva (2016), Psicopedagogia Clínica e Institucional (2015) e Licenciatura Plena em Pedagogia (2012) pela Centro Universitário Herminio Ometto de Araras. Professora de Educação Especial na Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Básica; Acessibilidade na Educação Superior; Formação de Professores e Práticas Colaborativas em Educação Especial.

Leonardo Santos Amâncio Cabral, Federal University of São Carlos

Professor Adjunto da Universidade Federal de São Carlos, vinculado ao Departamento de Psicologia e ao quadro permanente de docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. Líder do Grupo de Pesquisa 'Identidades, Deficiências, Educação e Acessibilidade'. Professor Visitante vinculado ao Conservatoire National des Arts et Métiers (França - 2024-2025). Membro da Comissão Assessora em Educação Especial e Atendimento Especializado em Exames de Avaliação da Educação Básica do INEP. Compõe o GT-11 e o GT-15 da ANPEd (Educação Superior e Educação Especial). Possui Mestrado (2010), Doutorado (2013) e Pós-Doutorado (2015) em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (PPGEEs/UFSCar). Doutorado Pleno na Universidade de Roma 'Foro Italico', em Culturas, deficiência e inclusão: educação e formação. Titulação Adjunta de 'Doctor Europeaus', pela Comissão Europeia (2013). Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Uberlândia (2007). Atua, principalmente, nos seguintes âmbitos: Políticas de Acessibilidade na Educação Superior; Práticas Cooperativas em Educação Especial; Formação de Professores; Mercado de Trabalho; Ações Afirmativas; Subjetividades, Alteridade e Direitos Humanos.

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Published

2025-01-16

How to Cite

Braseliano, L. A. de A., & Cabral, L. S. A. (2025). Higher Education admission notices: legitimizing the right to informational and communicational accessibility. Special Education Magazine, 38(1), e4/1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X89199

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