Guidelines for the use of reading and writing applications for students with Intellectual Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X86242

Keywords:

Reading; Writing;, Writing;, Intellectual disability;, Information and Communication.

Abstract

This study aims to present the guidelines for the use of application, considering reading and writing level of subjects with intellectual disabilities. The research uses a qualitative approach with an exploratory objective and participant research proceeding. The subjects are twelve students who attend specialized educational service and present an intellectual disability diagnose. The instrument used was a field diary through participant observation with a theoretical reflexive result analysis. The results present the analysis of twelve applications, three of each level of reading and writing, having been observed pedagogical and technical aspects of the applications, considering requirements of each level. The analysis resulted in Guidelines for reading and writing applications’. It was concluded that the Guidelines can contribute to applications’ choice and use, not only for this public but also for any subject who is in the literacy process.

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Author Biographies

Karolina Waechter Simon, Federal University of Santa Maria

Educadora Especial pela Universidade Federal de Santa Maria/RS (habilitação em Surdez, Dificuldades de Aprendizagem e Déficit Intelectual) e em formada em Educação Especial - Noturno - Habilitação Altas Habilidades/Superdotação, TEA, Deficiência Visual e Surdocegueira, pela UFSM. Graduada em Pedagogia - Séries Iniciais e Educação Infantil pela Universidade Santo Amaro. Especialista em Alfabetização e Letramento pela UNINTER e Tutora do Curso de Atendimento Educacional Especializado - AEE pela UFSM - CAPES/UAB.

Ana Cláudia Oliveira Pavão, Federal University of Santa Maria

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Consultora da ONU, pelo Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento no Brasil- PNUD e Agência Brasileira de Cooperação-ABC. É professora associada da Universidade Federal de Santa Maria, participou na área de TICs na Educação, Educação Especial e Educação a Distância, pesquisando principalmente nos seguintes temas: TICs na Educação, Formação de professores, Tecnologia Assistiva, Educação a Distância e Educação Inclusiva. Atualmente é Coordenadora do Curso de Formação de Professores para o Atendimento Educacional Especializado.

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Published

2025-01-21

How to Cite

Simon, K. W., & Pavão, A. C. O. (2025). Guidelines for the use of reading and writing applications for students with Intellectual Disabilities . Special Education Magazine, 38(1), e7/1–6. https://doi.org/10.5902/1984686X86242