The subjective dimension involved in disputes over inclusive special education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84814Keywords:
Subjectivity, Special education, Documentary analysisAbstract
The article aims to analyze the subjective dimension involved in the drafting, dissemination, suspension, revocation of Decree nº 10.502/2020, the new National Policy on Special Education: equitable, inclusive and lifelong learning. The analysis is based on the Theory of Subjectivity, with an emphasis on the category of social subjectivity, considering its heuristic value to understand social processes in their subjective dimension configured within the scope of the actions of individuals, groups and institutions. The study is guided by a constructive-interpretative process of information and documentary records identified in the process of preparing and disseminating the document, its suspension by the Federal Supreme Court, its revocation in 2023 and the current attempts to resume it in the National Congress. These are political, legal and socio-relational acts traversed by power relations, values, beliefs, interests that express the social subjectivity of groups and institutions participating in disputes regarding the inclusive perspective of Special Education, in the context of the regressive agenda underway in Brazil.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao. Acesso em: 03 fev. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília; MEC. 2008. 19p.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 2° Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação – 2018. Brasília, DF, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. PNEE: Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília, DF, 2020. 124p.
CARVALHO, Glaucia Melasso Garcia de. A direção escolar na constituição da subjetividade social favorecedora da inovação, 195f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
DOURADO, L. F. Avaliação do plano nacional de educação 2001-2009: questões estruturais e conjunturais de uma política. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, p. 677-705, jul.-set. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 11 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300003
GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. (2017b). El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorías del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, v.13, n.2, p. 03-20. Disponível em: http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp. Acesso em: 10 ago. 2023.
GOULART, Daniel. A teoria da subjetividade como referencial crítico-propositivo: Caminhos, inovações e desdobramentos. Em: Albertina, MITJÁNS MARTÍNEZ; R. VALDÉS-PUENTES; Maria Carmen. R. V. TACCA. Teoria da subjetividade como perspectiva crítica: Desenvolvimento, implicações e desafios atuais. Campinas: Alínea, 2022. p 65-86.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Epistemología cualitativa y subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Ideias e Modelos teóricos na pesquisa construtivo-interpretativa. Em: Mitjáns Martínez, A. Mauricio Neubern. Mori, Valéria. Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Alínea, 2014. p. 13-34.
GONZÁLEZ REY, Fernando. La subjetividad y su significación para el estudio de los procesos políticos: sujeto, sociedad y política. In: PIEDRAHITA, Claudia; DÍAZ, Álvaro; Vommaro, Pablo (Org). Subjetividades políticas: desafíos y debates latinoamericanos. pp. 11- 29 Bogotá, Colombia. Clacso. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. ISBN 978-958-20-1079-9. 2019a.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjectivity as a New Theoretical, Epistemological, and Methodological Pathway Within Cultural-Historical Psychology. In: GONZÁLEZ REY, Fernando. ; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; GOULART, Daniel Magalhães (Org.). Subjectivity within cultural-historical approach: theory, methodology and research. 1ed.Singapore: Springer, 2019b, p. 21-36. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-3155-8_2
GONZÁLEZ REY, Fernando. O social como produção subjetiva: superando a dicotomia indivíduo-sociedade numa perspectiva cultural histórica da subjetividade. In: SANTANA, Ferreira Marcelo; SAMPAIO, Lima Renato; PINTO DE ALMEIDA, Leonardo. (org.) Diálogos sobre o Social e a Psicologia. Rio de Janeiro: Grupo Multifoco, 2020. p 41-70.
GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea, 2017.
INCLUSÃO JÁ! Manifesto da sociedade civil em relação à Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Publicado em 21/03/2018. Disponível em: https://inclusaoja.com.br/tag/bncc/. Acesso em: 20 abr. 2018.
JAKIMIU, Vanessa Campos de Lara. Extinção da SECADI: A negação do direito à educação (para e com a diversidade). Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 3, p.115-137, jan./mar. 2021.Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed. Acesso em: 03 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8149
JORNAL DO NORTE. MEC passa a receber denúncias de recusa de matrículas de alunos com deficiência; entenda. 26 de novembro de 2020, às 15:30h. Disponível em: https://jornalonorte.com.br/mec-passa-a-receber-denuncias-de-recusa-de-matriculas-de-alunos-com-deficiencia-entenda/. Acesso em: 13 ago. 2023.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de. Embates e disputas na política nacional de Educação Especial brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e217170, 2019. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945217170. Acesso em: 02 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945217170
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Meta 04: Educação Especial/Inclusiva. In: OLVERIA, J. F. de; GOUVEIA, A. P. I.; ARAÚJO, H. (Orgs). Cadernos de Avaliação das Metas do Plano Nacional de Educação: PNE 2014-2024. Brasília: ANPAE, 2018.
LANDIN, Caroline Carvalho da Costa Lima; REBELO, Andressa Santos. Aprendizagem ao longo da vida e suas nuances: fundamentos e decreto nº 10.502/2020. Revista Teias. v. 24, n. 73, abr./jun. 2023, pp.18-30. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/73909/46772. Acesso em: 01 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2024.73909
MARTINS, Luiz Roberto Rodrigues. Implicações da subjetividade social na escola na institucionalização da políticas públicas no ensino fundamental. 216f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
MATOS, Neide da Silveira Duarte de et al. BNCC e política de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: análise à luz da teoria histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. In: MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (Orgs.). A Pedagogia Histórico-crítica, as Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas-SP: Autores Associados, 2020.
MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana.; TANNUS-VALADÃO, Gabriela. Inclusão escolar e os desafios para a formação de professores em educação especial. Série: Observatório Nacional de Educação Especial. São Carlos, SP: Marquezine e Manzini, ABPEE, 2015. v. 2.
MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Psicologia, Educação e Aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade Social: Desafios de um Conceito. Em: A. MITJÁNS MARTÍNEZ; R. VALDÉS-PUENTES; M. C. R. V. TACCA. Teoria da Subjetividade: discussões teóricas e metodológicas e implicações para a prática profissional. Campinas: Alínea, 2020. p. 47-66.
MORAIS, Erivania Melo de; SANTOS, Camila Rodrigues dos; PAIVA, Irene Alves de. Políticas públicas de educação no contexto neoliberal: um breve balanço. Inter-Legere. Vol 4, n. 31/2021: c25900. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/25900. Acesso em: 12 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/1982-1662.2021v4n31ID25900
OLIVEIRA, Carolina Torres. Subjetividade social da sala de aula e criatividade na aprendizagem. 234f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
OLIVEIRA NETA, Adelaide de Sousa; SANTOS, Geandra Claudia Silva; ANACHE, Alexandra Ayach. Política de Educação Especial no Brasil: ameaças, contradições e descontinuidades. Série-estudos, v. 28, n 62, pp. 11-34. Jan./abr. 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2318-19822023000100011&script=sci_arttext. Acesso em: 21 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1759
PIETRO, Ribeiro Gonçalves. Educação especial em municípios paulistas: histórias singulares ou tendência unificadora? In: BAPTISTA, Claudio Roberto; JESUS, Denise Meyrelles. de. (Orgs). Avanços em políticas de inclusão: o contexto da educação especial no Brasil e em outros países. 3 ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.
PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa. Nov, n.114, 2001, p.179–95. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300008. Acesso em: 06 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300008
ROSA, Júlia Gabriele Lima da; LIMA, Luciana Leite. Muda o governo, mudam as políticas? O caso da Política Nacional de Educação Especial. Revista Brasileira de Educação, vol. 27, e270026, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270026. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5nfd85TJZydqDPJVQDMM5Tk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270026
SANTOS, Geandra Claudia Silva et al. Inclusão e formação de professores em tempos de BNC-Formação: tensões e perspectivas de um debate. In: HOBOLD, Márcia SCHLINDWEIN, Luciane Maria. As condições da formação do trabalho docente no cenário pandêmico. NUP/UFSC, 2022
SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Suspensa eficácia de decreto que instituiu a política nacional de educação especial. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=456419&ori=1. Acesso em: 01 dez. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).