Multisensory technological resource for building graphics by blind students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84012Keywords:
Visual impairment, Construction of graphics, Multisensory featuresAbstract
It is usual to use graphics through visual representations, in science teaching, by a social choice. The teaching of graphics for the blind is usually carried out with ready-made textured graphics models, which are previously prepared by the teacher, allowing the student only the interpretation of the data expressed there. However, student autonomy in the process of building graphs is still little encouraged, due to the scarcity of accessible tools or their high cost. Considering this need, a multisensory prototype was developed for the construction of graphs by visually impaired students, which, in addition to the sense of touch, also explores hearing. In this-paper, the stages of idealization and elaboration of this resource are presented, and the tests carried out with a blind reviewer, with the objective of identifying their impressions regarding the possible contributions in the autonomous construction of graphs by the blind. The methodology used for the design of this research was qualitative, having as its main source the discussions about the concept of multisensoriality in teaching people with visual impairments. To analyze the data obtained, content analysis tools were used. The initial analyzes demonstrated that the improvement of this tool with the addition of sound may have expanded and perfected the ability of the visually impaired to use, understand and build graphics independently. It is expected that the educational product developed here can be another effective tool in the process of teaching people with visual impairments.
Downloads
References
ARIDE, A.S . Design inclusivo: livro ilustrado multisensorial para crianças deficientes visuais e videntes. Dissertação (Curso de Comunicação Visual Design) – Universidedade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: 1ª ed. Edições 70, 2016.
BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Centro Especializado em Desenvolvimento Infantil [CEDI], 2008.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Decreto nº11.063 de 4 de maio de 2022. Brasília, DF, 2022. Disponível:https://www.planalto.gov.br/ccivil03/Ato2019-2022/2022/Decreto/D11063.htm#art1. Acesso em: 04 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 07 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEB/SEESP, 1994. Disponível em: https://inclusaoja.files.wordpress.com/2019/09/polc3adtica-nacional-de-educacao-especial-1994.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional de Saúde, Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Resolução n 466 de 12 de dezembro de 2012: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília (DF): MS; 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 05 dez. 2023.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009a. 138 p. Disponível em: http://www.galvaofilho.net/livro-tecnologia-assistiva_CAT.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023.
CAMARGO, E. P.; SILVA, D. Atividade e material didático para o ensino de Física à alunos com deficiência visual: Queda dos objetos. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4., 2003, Bauru. Anais... Bauri, 2003.
CARVALHO, E. L; ROSA, P. I; CRUZ, V. S. Construtor de Gráficos: uma proposta para autonomia na construção e interpretação de gráficos por alunos cegos. Revista Benjamin Constant, 61, 2020.
CERQUEIRA, J. B.; FERREIRA, E. M. B. Os recursos didáticos na educação especial. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, 5, 1996.
CRUZ, V.S; ROSA, P. I. Um Estudo Quantitativo Preliminar Sobre a Percepção de Alunos com Deficiência Visual Utilizando Recursos Gráficos para o Ensino da Cinemática. VII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. Pernambuco. 2014.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2013.
MANZINI, E. T. Tecnologia assistiva para educação: recursos pedagógicos adaptados. In: Ensaios Pedagógicos: construindo escolas inclusivas. Brasília: SEESP/MEC,2005, p.82-86. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ensaiospedagogicos.pdf. Acesso em: 02 dez. 2023.
MIRANDA, T.G. Aplicação das tecnologias assistivas, de informação e comunicação em educação especial. In: MENDES, E. G., ALMEIDA, M. A., & INNOCENTINI, M. Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Araraquara, SP: Junqueira & Marin. Cap. 9, 2008, p. 134- 144.
OLIVEIRA, M.M de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2016.
SOLER, M. A. Didáctica multisensorial de las Ciencias: un nuevo método para alumnos ciegos, deficientes visuales, y también sin problemas de visión. Barcelona: Editora Paidos Ibérica, 1999. v. 40.
VYGOTSKY, L. S. Los problemas fundamentales de La defectología contemporánea. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1997a.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).