Representations of deaf students about inclusion in physical education classes

Authors

  • Tássia Pereira Alves Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Zenilda Nogueira Sales Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ramon Missias Moreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Leonardo de Carvalho Duarte Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Riane Missias Moreira Mendes Souza Acadêmica do Curso de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Estudante da linha de pesquisa em Educação Inclusiva do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esportes e Lazer-NEPEEL/UESB/CnPq.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X7989

Keywords:

Inclusion, Deaf, Physical education.

Abstract

Inclusion is a social process in school aims to change attitudes and to build a position to cover everyone without distinction. Thus, the objective was to analyze the representations of deaf students on their inclusion in physical education classes. It is qualitative, descriptive and analytical, attended eight deaf students from 2 public schools in a city in the countryside of Bahia. For data production, it was used a semi -structured interview, through the aid of an interpreter of Brazilian Sign Language (Libras), at the same time, it was translated by the interpreter and transcribed by the researchers. Data analysis used the technique of categorical content analysis. The inclusion of deaf people in physical education classes still failed to materialize and in fact, even having found some teachers with pedagogical actions that proved to be inclusive, yet they still leave many gaps, regarding satisfactory learning of students because they simply just integrate deaf students in the classroom. It is necessary that the school and the teacher ensure that the curriculum is accessible to them, so that they can contribute to the construction of citizenship, motor development, cognitive and social-emotional student.

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Author Biographies

Tássia Pereira Alves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora de Educação Física. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa Minorias e Inclusão Social: história, memória, educação e linguagem - MISHMEL/UESB/CnPq.

Zenilda Nogueira Sales, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós Doutora em Educação e Diversidade pela Universidade Estadual da Bahia. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa Minorias e Inclusão Social: história, memória, educação e linguagem - MISHMEL/UESB/CnPq. Docente do Departamento de Saúde da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Ramon Missias Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestre em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Pesquisador da linha de pesquisa em Educação Inclusiva do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esportes e Lazer-NEPEEL/UESB/CnPq.

Leonardo de Carvalho Duarte, Universidade Estadual de Feira de Santana

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do Curso de Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Pesquisador da linha de pesquisa em Educação Inclusiva do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esportes e Lazer-NEPEEL/UESB/CnPq.

Published

2014-04-11

How to Cite

Alves, T. P., Sales, Z. N., Moreira, R. M., Duarte, L. de C., & Souza, R. M. M. M. (2014). Representations of deaf students about inclusion in physical education classes. Special Education Magazine, 27(48), 65–78. https://doi.org/10.5902/1984686X7989