Teaching Libras and in Libras: professional profiles for offering bilingual education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X38356

Keywords:

Libras, Bilingual education, Linguistic rights, Deaf

Abstract

This article aims to draw the panorama of the team of professionals responsible for teaching Libras (Brazilian Sign Language) and in Libras to achieve bilingual education attentive to the linguistic rights of deaf people in Brazil. With a documentary character, this study involved the collection of the National, State and District Education Plans, available on the “PNE em Movimento” webpage. Subsequently, the documents were read in full, in order to select excerpts that characterized the profile of the professionals responsible for the educational assistance of deaf students and display them on maps respecting the occurrence and distribution by states. Thus, it was possible to compare the choices made in the local contexts, explain trends and exceptions and activate the dialogue with the statements contained in the Education Plans investigated and other official devices associated with them. Through the analyzes, multiple compositions of the staff were identified, and different denominations pointed to professional attributes that denote different conceptions of bilingual education, which give differentiated value to Libras and, therefore, to deaf students in the educational process. In descending order, the plans investigated indicated the provision of Libras’ interpreters, specialized educational services teachers, bilingual teachers, and primarily deaf teachers and/or instructors of Libras to meet the educational demands of deaf students. These findings allowed us to problematize proposals that conceive Libras as a resource for teaching in Portuguese, and to highlight provisions that have sign language as a constitutive language of deaf people in the Brazilian educational system.

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Author Biographies

Rubia Carla Donda da Silva, UNESP-Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Graduada em Pedagogia com habilitação em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Especialista em Atendimento Educacional Especializado: Área da Deficiência Auditiva pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Especialista em Educação Inclusiva pelo Centro Universitário UNISEB Interativo (COC/Ribeirão Preto). Tem experiência docente na Educação Básica (Ensino Fundamental, Educação Especial e Educação de Jovens e Adultos). Atua como Professora de Educação Básica I pela Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. Atuou como Tutora à Distância (bolsista Capes) em cursos de extensão e especialização promovidos pela (FFC ? UNESP/Marília) em parceria com o MEC-UAB (2008-2011). Integrante do grupo de pesquisa GEPDI/Cnpq (Grupo de Estudos e Pesquisa em Deficiência e Inclusão - Laboratório de Linguagem e Surdez - LaLis/Unesp). Tem como principais temas de pesquisa: Educação de Surdos; Políticas Educacionais; Acessibilidade e Inclusão

Sandra Eli Sartoreto Oliveira Martins, UNESP-Universidade Estadual Paulista

Pedagoga e Doutora em Educação. Professora assistente doutora do Departamento de Educação Especial e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília. Fez Pós-doutorado no Programa de Linguística da UFSCar. Coordenou o projeto de pesquisa em rede financiado pelo Observatório em Educação OBEDUC/CAPES - Acessibilidade no Ensino Superior no período de 2013/2017. É responsável pelo Anexo de Acordo de Pesquisa Internacional entre o Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista -Campus Marília/ Brasil e Faculdade de Psicologia da Universidade de La Republica do Uruguai/UR (Processo No. 418/2014). É membro da Red Interuniversitaria Latinoamericana y del Caribe sobre Discapacidad y Directos Humanos – UNPL/Argentina e do Comitê Acadêmico de Discapacidad y Accesibilidad, vinculado à Associação do Grupo de Universidades de Montevideo – CAyAD/AUGM. É coordenadora do Laboratório de Linguagem e Surdez - LaLis/Unesp e vice-lider do grupo de pesquisa GEPDI/Cnpq (Grupo de Estudos e Pesquisa em Deficiência e Inclusão), demonstrando produção de conhecimento nas áreas: Políticas Públicas, Educação Especial/Inclusiva, Formação de Professores, Educação Superior e Surdez.

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Published

2019-10-22

How to Cite

Silva, R. C. D. da, & Martins, S. E. S. O. (2019). Teaching Libras and in Libras: professional profiles for offering bilingual education in Brazil. Special Education Magazine, 32, e90/ 1–32. https://doi.org/10.5902/1984686X38356

Issue

Section

Dossiê – Direitos Linguísticos dos Surdos: concepções e práticas inclusivas