Art and Special Education: narrative and artistic creations

Authors

  • Flávia Gurniski Beltrami Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Nerli Nonato Ribeiro Mori Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X37784

Keywords:

Special education, Art, Creative process.

Abstract

This article presents a part of a research of a Master course in Education that discusses art as a way to knowledge and sensitivity in the process of artistic creation in Special Education in an inclusion process. This research justifies by the need of studies which contribute to the perception of the world, with the interaction with each other in a way that the process of artistic creation is conceived as a source of humanization, considering social, historical and cultural determinations. Our investigation starts with the following questioning: how does occur the narrative and artistic creation development through art? In order to answer this question, we had, as a main goal, investigate the narrative development and artistic creation through art with educational intervention which integrates a group of students with special needs, in a multifunctional resource classroom in a municipal school, in the city of Maringá – PR. This research is based on the Historical Critical Theory, aiming: to emphasize art as a source of humanization; discuss in a brief way the teaching of Art in Brazil and Special education; highlight the popular art and the importance of narratives; promote gatherings mobilizing the process of artistic creation and analyses, exemplifying one artistic production. The methodology for this research is qualitative, involving bibliographical studies and participant research. In our final considerations, with the reached results with this work, we defend the importance of teaching Art for the student’s cognitive and sensitive development, because this favors the construction of thought and a space of discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Gurniski Beltrami, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) pelo Programa de Pós -Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Participante do Grupo de Pesquisa: Desenvolvimento, aprendizagem e educação (PPE- UEM). Graduada com Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialização em Educação Especial: Deficiência Intelectual e Múltiplas Deficiências e Arte, Educação e Terapia.

Nerli Nonato Ribeiro Mori, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo – USP. Professora Titular do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) atuando no curso de graduação em pedagogia e no mestrado e doutorado em Educação (PPE).

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna. 2. ed. Tradução: Denise Bottmann e Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BENJAMIM, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas v.1).

BRASIL. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade (1994: Salamanca). Declaração de Salamanca, e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. ed. Tradução: Edilson Alkmim da Cunha. Brasília, DF: CORDE, 1997. 54p.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC /SEF, 1998. 130p.

CANCLINI, Néstor García. A Socialização da Arte: teoria e prática na América Latina. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 1980.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea. Tradução: Claudete Soares. Men Martins, Portugal: Europa-América, 2010. (Coleção Saber; 273).

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do ensino de arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FISCHER, Ernest. A Necessidade da Arte. 9. ed. Tradução: Leandro Konder. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio da Pesquisa Social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009, p. 21.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares de Arte para a Educação Básica. Curitiba: SEED/DEB, 2008. 100p.

PIRES, Rita de Cássia Baduy. Pequenas grandezas: miniaturas de Hélio Leites. 1. ed. Curitiba: Artes & Textos, 2008.

REILY, Lúcia. Armazém de imagens: ensaio sobre a produção artística da pessoa com deficiência. 1. ed. Campinas: Papirus: 2001.

REILY, Lucia. O Ensino de Artes Visuais na Escola no Contexto da Inclusão. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 30, n. 80, p. 84-102, jan./abr., 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v30n80/v30n80a07.pdf>. Acesso em: 9 mar. 2018.

RODARI, Gianni. Gramática da fantasia. Tradução Antônio Negrini. 8. ed. São Paulo: Summus, 1982.

SCHLICHTA, Consuelo. Arte e educação: há um lugar para a arte no ensino médio. 1. ed. Curitiba: Aymará, 2009.

SHIMAZAKI, Elza Midori; MORI, Nerli Nonato Ribeiro. Fundamentos da Educação Especial. In: MORI, Nerli Nonato Ribeiro; JACOBSEN, Cristina Cerezuela. (Org.). Atendimento Educacional Especializado no contexto da Educação Básica. 1. ed. Maringá: EDUEM, 2012, p. 31-39.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. As ideias estéticas de Marx. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1978.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. 1. ed. Apresentação e comentários Ana Luiza Smolka. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009. (Coleção Ensaios comentados).

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. Tradução Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Psicologia da Arte. 1. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2019-09-12

How to Cite

Beltrami, F. G., & Mori, N. N. R. (2019). Art and Special Education: narrative and artistic creations. Special Education Magazine, 32, e81/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X37784

Most read articles by the same author(s)