he production of audiodescriptive scripts for videos made by beginners: common difficulties and suggestions to avoid them

Authors

  • Paulo Augusto Almeida Seemann Centro Paula Souza.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X35720

Keywords:

Audio description, Accessibility, Inclusion.

Abstract

The teaching of audio description (AD) techniques, as a visual translation modality and accessibility resource, is increasingly present in several types of courses: free courses, such as curricular component of university courses, extension and postgraduate courses. It is likely that many beginning students, in producing the first AD script for videos or films, have similar difficulties. In this study, the goal was to detect similar difficulties for beginning students by producing the first AD script for video, to then offer suggestions to AD teachers. Forty-nine scripts of the Course on Audiodescripts Principles and Techniques: Applicability in Educational Cultural Contexts, promoted by the Nucleus of Distance Education of UNESP and conducted in 2016, were analyzed. Among the most commonly encountered difficulties are: absence of description where there could be; audio-descriptive text reading time greater than the time available in the video; undue use of defined articles in lieu of undefined and/or omission of indefinite articles; personal interpretations; use of ambiguous possessive pronouns and unnecessary use of technical/film language. It was noticed that most of the difficulties presented by the students are due to the fact that they did not have enough contact with professional models of audio descriptive scripts before producing the first script. Detecting some of the most common difficulties in beginning AD scripts makes it possible for future courses and teachers, aware of these difficulties, to work on them so that they no longer occur from the first script produced by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Augusto Almeida Seemann, Centro Paula Souza.

Mestre em Letras (USP). Licenciado e Bacharel em Letras (USP). Bacharel em Comunicação Social - Rádio e TV (FAAP). Professor de Ensino Médio e Técnico do Centro Paula Souza.

References

ALVES, Soraya F.; TELES, Veryanne C.; PEREIRA, Tomás V. Propostas para um modelo brasileiro de audiodescrição para deficientes visuais. In: Revista Tradução e Comunicação. N. 22, 2011. Disponível em: <http://sare.anhanguera.com/index.php/rtcom/article/view/3158/1215>. Acesso em: 04 de janeiro de 2017.

AUDIO DESCRIPTION COALITION, Diretrizes para Áudio-Descrição e Código de Conduta Profissional para Áudio-descritores. Trad. VIEIRA, Paulo André de Melo. In: Revista Brasileira de Tradução Visual, vol.4, 2010. Disponível em <http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/>. Acesso em: 14 de setembro de 2013.

ITC Guidance on Standards for Audiodescription, Audetel, 2000.

JAKOBSON, Roman. Aspectos linguísticos da tradução. Trad. Izidoro Blikstein. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1995, pp. 63-86.

LIMA, Francisco J. de. Introdução aos estudos do roteiro para áudio -descrição: sugestões para a construção de um script anotado. In: Revista Brasileira de Tradução Visual, v. 7, 2011. Disponível em <http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/index.php/>. Acesso em: 22 de julho de 2014.

_____. A Correta Grafia de Áudio-descrição. Portal Lerparaver, uma janela para o mundo, 05 abr. 2016. Disponível em: < http://www.lerparaver.com/lpv/correta-grafia-audio-descricao>. Acesso em: 10 dez. 2017.

LIMA, Francisco J. de; GUEDES, Lívia C.; GUEDES, Marcelo C. Áudio-descrição: orientações para uma prática sem barreiras atitudinais. In: Revista Brasileira de Tradução Visual, 2010. Vol.2. Disponível em: <http://www.associadosdainclusao.com.br/enades2016/sites/all/themes/berry/documentos/04-audio-descricao-pratica-sem-barreiras-atitudinais.pdf>. Acesso em: 10 de janeiro de 2017.

MIANES, Felipe L. Consultoria em audiodescrição: alguns caminhos e possibilidades. In: CARPES, Daiana Stockey (Org.). Audiodescrição: práticas e reflexões. Santa Cruz do Sul: Catarse, 1ª ed., 2016.

MONTE, Mônica M. Roteirizar, gravar, editar: Os efeitos da edição sobre os filmes audiodescritos exibidos na TV brasileira. In: CARPES, Daiana Stockey (Org.). Audiodescrição: práticas e reflexões. Santa Cruz do Sul: Catarse, 1ª ed., 2016.

MOTTA, Livia M. V. de M. A audiodescrição vai à ópera. In: MOTTA, Lívia M. V. de M.; ROMEU FILHO, Paulo (org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010.

NAVES, Sylvia R. B. (org.). Guia orientador para acessibilidade de produções audiovisuais. 2015. Disponível em: <https://www.camara.gov.br/internet/agencia/pdf/guia_audiovisuais.pdf>. Acesso em: 08 de janeiro de 2017.

OLIVEIRA JÚNIOR, Juarez N. de; PRAXEDES FILHO, Pedro H. L. - A (não) neutralidade em roteiros de audiodescrição-AD de filmes de curta-metragem via sistema de avaliatividade. In: CARPES, Daiana Stockey (Org.). Audiodescrição: práticas e reflexões. Santa Cruz do Sul: Catarse, 1ª ed., 2016.

STANDARDS FOR AUDIO DESCRIPTION AND CODE OF PROFESSIONAL CONDUCT FOR DESCRIBERS. Disponível em: . Acesso em: 25 de novembro de 2013.

UNE 153020. Audiodescripción para personas com discapacidad visual. Requisitos para la audiodescripción y elaboración de audioguías, Madrid: AENOR, 2005.

Published

2019-11-12

How to Cite

Seemann, P. A. A. (2019). he production of audiodescriptive scripts for videos made by beginners: common difficulties and suggestions to avoid them. Special Education Magazine, 32, e105/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X35720