The use of assistive technology by the student with cerebral palsy in the school context

Authors

  • Camila Boarini dos Santos Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília
  • Maria Lúcia Chicarelli Marques Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília
  • Mirela Moreno Almeida de Andrade Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília
  • Aila Narene Dahwache Criado Rocha Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X30018

Keywords:

Occupational Therapy, Cerebral palsy, Assistive technology.

Abstract

The student with Cerebral Palsy (CP) may have limitations in their daily life activities, due to pathology and environmental barriers, which hinder their performance in different contexts. This study aimed to identify which Assistive Technology (AT) resources are being used by students with CP in school and to analyze if their uses are related to the motor and communicative function of these students. Twenty students with CP and 19 teachers responsible for these students participated in this study. To collect data, we used the data referring to TA collected through the "Screening Protocol for the collaborative work between health and education", as well as the data identified in the Gross Motor Function Measurement Classification System (GMFCS), Manual Ability Classification System (MACS) and Communication Function Classification System (CFCS). Regarding the analysis of the results, a database was organized using Microsoft Excel and, later, the IBM SPSS Statistics, version 22 software was used to carry out the statistical analysis of the study. The results of this study allowed us to conclude that the main AT resources identified in the school context are adapted mobility and furniture resources. It is suggested that new studies be carried out with this population in order to increase the number of participants and investigate other aspects that may interfere with the use of AT in the school context of the child with CP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Boarini dos Santos, Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília

Terapeuta Ocupacional

Maria Lúcia Chicarelli Marques, Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília

Graduanda em Terapia Ocupacional

Mirela Moreno Almeida de Andrade, Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília

Terapeuta Ocupacional

Mestre em Educação pela Faculdade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho - UNESP/Marília

Aila Narene Dahwache Criado Rocha, Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp/Marília

Terapeuta Ocupacional

Professora Assistente Doutora do Curso de Terapia Ocupacional - Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília

References

AFONSO, A. M.T.S et al. O ensino e a paralisia cerebral.2012. 105 p. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa, 2012.

BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.

BRACCALLI, L. M. P.; ARAÚJO, R. C. T.; ROCHA, A. N. D. C. TECNOLOGIA ASSISTIVA: PESQUISAS DESENVOLVIDAS EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO E SUA RELAÇÃO COM A EDUCAÇÃO ESPECIAL. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v.2, n.2, 2015.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

CARVALHO, E. O. R. Eficácia da realidade virtual no tratamento de crianças com paralisia cerebral: revisão sistemática. 2013. 45 f. Monografia (Bacharelado em Terapia Ocupacional) -Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013.

CARVALHO, L. M. G. As atividades lúdicas e a criança com paralisia cerebral: O jogo, o brinquedo e a brincadeira no cotidiano da criança e da família. 1998. Dissertação (Mestrado) -Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

COSTER, W. J. et al. School function assessment. San Antonio, TX: The Psychological Corporation/Therapy Skill Builders, 1998.

DA SILVA, R. R.; IWABE-MARCHESE, C. Uso da realidade virtual na reabilitação motora de uma criança com Paralisia Cerebral Atáxica: estudo de caso. Fisioterapia e Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 97-102, 2015.

DAY, S. M. et al. Change in ambulatory ability of adolescents and young adults with cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology, v. 49, n. 9, p. 647-653, 2007.

DEVILLE, C. et al. Knowledge Translation of the Gross Motor Function Classification System Among Pediatric Physical Therapists. Pediatric Physical Therapy, v. 27, n. 4, p. 376-384, 2015.

ELIASSON, A. C. et al. The Manual Ability Classification System (MACS) for children with cerebral palsy: scale development and evidence of validity and reliability. Developmental Medicine and Child Neurology, v. 48, p. 549-554, 2006.

GUNEL, M. K. et al. Relationship among the Manual Ability Classification System (MACS), the Gross Motor Function Classification System (GMFCS), and the functional status (WeeFIM) in children with spastic cerebral palsy. European Journal of Pediatrics, v. 168, p. 477- 485, 2009.

HIDECKER, M. J. C. et al. Developing and validating the Communication Function Classification System (CFCS) for individuals with cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology, v. 53, n. 8, p. 704-710, 2011.

HIDECKER, M. J. C. et. al. Inter-relationships of funcional status in cerebral palsy: analyzing gross motor function, manual ability, and communication function classification systems in children. Developmental medicine & child neurology, v.54, p.737–742, 2012.

JURDI, A. P. S, et al. Terapia Ocupacional e propostas de intervenção na rede pública de ensino. Revista de Terapia Ocupacional, v. 15, n. 1 p. 26-32, 2004.

LAUAND, G. B. A. Fontes de informação sobre tecnologia assistiva para favorecer a inclusão escolar de alunos com necessidades especiais. 217 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) -Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

LINO, C. C. A.; GONÇALVES, A. G.; LOURENÇO, G. F. O uso de recursos de tecnologia assistiva no atendimento educacional especializado: considerações sobre a sala de recursos multifuncionais e escolas especializadas. Temas sobre Desenvolvimento, v. 20, p. 110-111, 2015.

MARQUES, M. L. C.; SANTOS, C. B.; ROCHA, A. N. D. C. Identificação da interação e do brincar da criança com deficiência física no contexto escolar sob a visão dos professores. Disponível em: <http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142496>. Acesso em: 22 out. 2016.

PELOSI, M. B.; NUNES, L. R. D. P. A ação conjunta dos profissionais da saúde e da educação na escola inclusiva. Revista de Terapia Ocupacional, v. 22, n. 1, p. 52-59, Jan. /Abr. 2011.

PIOVEZANNI, M. A. T; ROCHA, A. N. D. C.; BRACCIALLI, L. M. P. Eficácia de mobiliário escolar adaptado de baixo custo no desempenho funcional de criança com paralisia cerebral. Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014.

PLOTEGHER, C. B.; EMMEL, M. L. G; DA CRUZ, D. M. C. Utilização de dispositivos assistivos por alunos com deficiência em escolas públicas. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, v. 21, n. 1, 35 - 42, 2013.

RAMIRES, L. O. et al. Como a tecnologia assistiva tem auxiliado o processo de ensino/aprendizagem? mapeamento sistemático a partir dos trabalhos publicados no SBIE. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, XXIV, 2013, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre. Ed. Sociedade Brasileira de Computação, 2013. p. 447.

REBEL, M. F. et al. Prognóstico motor e perspectivas atuais na paralisia cerebral. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 20, n. 2, p. 342-350, 2010.

ROCHA, A. D. C.; DELIBERATO, D. Tecnologia assistiva para a criança com paralisia cerebral na escola: identificação das necessidades. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 1, p. 71-92, mar. 2012. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382012000100006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 7 nov. 2016.

ROCHA, A. N. D. C.; DELIBERATO, D. Atuação do terapeuta ocupacional no contexto escolar: o uso da tecnologia assistiva para o aluno com paralisia cerebral na educação infantil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 23, n. 3, p. 263-273, 2013.

ROCHA, A. N. D. C. Recursos e estratégias da Tecnologia Assistiva a partir do ensino colaborativo entre os profissionais da saúde e da educação. 2013. 222 p. Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.

ROCHA, A. N. D. C.; DELIBERATO, D.; ARAÚJO, R. C. T. Procedimentos para a prescrição dos recursos de tecnologia assistiva para alunos da educação infantil com paralisia cerebral. Revista Educação Especial, v. 38, n. 58, p. 691-708, 2015.

ROCHA, A. N. D. C.; SANTOS, C. B.; MARQUES, M. L. C. Identificação das demandas do estudante com deficiencia física na escola para o trabalho colaborativo entre saúde e educação. No prelo.

ROSA, S. S. Brincar, conhecer e ensinar. São Paulo: Cortez, 1998.

ROSENBAUM, P.; PANETH, N.; LEVITON, A.; GOLDSTEIN, M.; BAX, M. A report:the definition and classification of cerebral palsy – April 2006. Developmental medicine & Child Neurology, v. 49, s. 109, 2007.

SANTOS, C. B.; MARQUES, M. L. C.; ROCHA, A. N. D. C. Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar. Pesquisa em Educação Ambiental, 2015. Disponível em: <http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142526>. Acesso em: 22 out. 2016.

SANTOS, C. B. et al. Desempenho de alunos com deficiência física durante atividades de vida diária realizadas no ambiente escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, VI, 2014, São Carlos. Anais: ISSN: 2359-2104. Disponível em: <https://proceedings.galoa.com.br/cbee/trabalhos/desempenho_de_alunos_com_deficiencia_fisica_durante_atividades_de_vida_diaria_realizadas_no_ambiente>. Acesso em: 22 set. 2016.

SARAIVA, L. L. O.; MELO, F. R. L. V. Avaliação e participação do fisioterapeuta na prescrição do mobiliário escolar utilizado por alunos com paralisia cerebral em escolas estaduais públicas da rede regular de ensino. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 245-262, 2011.

VASCONCELOS, R. L. M et al. Avaliação do desempenho funcional de crianças com paralisia cerebral de acordo com níveis de comprometimento motor. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 13, n. 5, p. 390-397, 2009.

Published

2018-08-14

How to Cite

Santos, C. B. dos, Marques, M. L. C., Andrade, M. M. A. de, & Rocha, A. N. D. C. (2018). The use of assistive technology by the student with cerebral palsy in the school context. Special Education Magazine, 31(62), 631–650. https://doi.org/10.5902/1984686X30018