Foundations of neuroscience present in school inclusion: teaching living

Authors

  • Luciane Grecilo da Silva 10ª Coordenadoria Regional de Educação - Secretaria do Estado da Educação - RS.
  • Elena Maria Billig Mello Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X28388

Keywords:

Neuroscience, Inclusion, Pedagogical accessibility, Elementary school.

Abstract

This research-action aimed at investigating teaching-learning strategies, with support in neuroscience, with a view to the pedagogical accessibility of included pupils, pedagogical innovation and respect for diversity, in regular classes, in elementary school, of a state public schools. Reports of the teaching practice in the Itinerant Digital Diary, photographs and videos, were analyzed and recorded in moments of pre, during and post interventions with pedagogical strategics. After initial diagnosis and problem verification in the teaching-learning process, five pedagogical strategies based on neuroscience were planned, applied and analyzed, unfolding in five categories guiding: Aesthetics, emotions, inclusion, autonomy and Neuroeducation. The proposal for intervention was based in the dialectic methodology. The results showed the need for the mobilization and awareness of the group as a whole, as well as to rescue the autonomy, self-esteem and participation of the included pupils. A flexible context has been provided, with respect to rhythms, capacities and neurophysiological conditions, observing relationships between scientific and educational. With the perception that there are different brains, it is necessary to look and value pedagogical proposals that are attentive to the pedagogical accessibility so that we make the inclusion a reality.

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Author Biographies

Luciane Grecilo da Silva, 10ª Coordenadoria Regional de Educação - Secretaria do Estado da Educação - RS.

Graduação em Letras/Licenciatura Plena-Inglês. Especialização em Educação Especial; Especialização em Neuropsicopedagogia Institucional; Especialização em Neuropsicopedagogia e Educação Especial Inclusiva; Especialização em Docência Universitária; Especialização em LIBRAS; concluindo o curso de especialização Neurociência aplicada à Educação; mestrando do Mestrado em Ensino (UNIPAMPA). Atualmente é regente na Rede Estadual de Ensino Anos Iniciais. Tem experiência na área de Educação, com estudos e pesquisas com ênfase em Educação Especial Inclusiva. Membro do Grupo de Pesquisa em Inovação Pedagógica na Formação Acadêmico-Profissional de Profissionais da Educação (GRUPI).

Elena Maria Billig Mello, Universidade Federal do Pampa

Graduação em Letras; especialização em Leitura; especialização em Educação -Supervisão Escolar; mestrado em Educação e doutorado em Educação. É professora e pesquisadora. Membro da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e da Rede Latinoamericana de Estudos sobre Trabalho Docente (Rede ESTRADO). Atuou como Pró-Reitora de Graduação da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, gestão 2012-2015. Vice-diretora da diretoria da ANPAE/RS. É professora adjunta na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, na graduação e pós-graduação. Líder do Grupo de Pesquisa em Inovação Pedagógica na Formação Acadêmico-Profissional de Profissionais da Educação (GRUPI). Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: valorização e formação de professores, formação acadêmico-profissional, inovação pedagógica, pedagogia universitária, política educacional, gestão da educação.

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Published

2018-08-14

How to Cite

Silva, L. G. da, & Mello, E. M. B. (2018). Foundations of neuroscience present in school inclusion: teaching living. Special Education Magazine, 31(62), 759–776. https://doi.org/10.5902/1984686X28388