Tactile Cartography and visual impairment: a look from the perspective of inclusive education

Authors

  • Ronise Venturini Medeiros Universidade Federal de Santa Maria
  • Josefa Lídia Costa Pereira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X24479

Keywords:

Special education, Visual impairment, Tactile cartography.

Abstract

This study is configured by a cutout from a term paper, which from the current inclusive school context and the evidence of the importance of teaching resources use for the teaching-learning process of students with visual impairment, aimed to investigate how the Tactile Cartography is used by Geography and Special Education teachers and how it influences the learning process of students with visual disabilities enrolled in public regular education school in the city of Santa Maria - RS. The research is a qualitative approach with a case study method and it was held in a regular public school in the city of Santa Maria - RS. It was found that the Tactile Cartography, more specifically, tactile maps, it is a resource used by Geography and Special Education teachers to blind students, and it contributes positively towards the learning process of Geography concepts. Thus, it is understood that the use of tactile cartographic resources it is essential to the teaching of geographic concepts to students with visual impairment. It is estimated that this study can contribute to the dissemination of the area in Special Education field, and coming to motivate further researches.

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Author Biographies

Ronise Venturini Medeiros, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Substituta do Departamento de Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria. Graduada em Licenciatura em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Acadêmica do segundo semestre de especialização em Psicopedagogia: Abordagem Clínica e Institucional, pelo Centro Universitário Franciscano. Participante do Programa de Extensão: deficiência visual e acessibilidade: do sistema Braille às tecnologias assistivas. Técnica em Segurança do Trabalho pelo Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - CTISM.

Josefa Lídia Costa Pereira, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Licenciatura em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão (1997), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2000) e Doutorado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2010). Atualmente exerce o cargo de Professor Adjunto I do Departamento de Educação Especial na Universidade Federal de Santa Maria (RS). Tem experiência na área de Artes Visuais, Educação, com ênfase em Educação Especial, na área da Deficiência Visual. Tem atuação nos seguintes temas de pesquisa: artes, educação especial, inclusão, deficiência visual (cegueira e baixa visão), formação de professores, adaptação didático?pedagógica e atendimento educacional especializado. É membro do corpo editorial de periódicos especializados e conselhos científicos de editoras, emitindo pareceres técnicos científicos de artigos e publicações na área da Educação Especial. Participa ainda como membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Licenciatura em Educação Especial - Noturno/UFSM.

Published

2019-01-01

How to Cite

Medeiros, R. V., & Pereira, J. L. C. (2019). Tactile Cartography and visual impairment: a look from the perspective of inclusive education. Special Education Magazine, 32, e5/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X24479