Assistive technology for blind children: product support for personal mobility

Authors

  • Lana Tuan Borges de Jesus Universidade Federal da Bahia
  • Alexandra da Silva Santos Sampaio Universidade Federal da Bahia
  • Maria Helena Silveira Bonilla Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X13635

Keywords:

Assistive Technology, Orientation and Mobility, Blind Child.

Abstract

The purpose of this article is to identify, catalog and describe the functionality of assistive technology resources, especially in products to support orientation and mobility of blind children aged 0-5 years, used to increase their sensor and motor development and to reduce or eliminate the possible limitations caused by the disability. The previous literature review has shown that there are few scientific studies and papers on assistive technology specific to this audience, at the studied age group, which makes this a study of unique relevance to both the field, and society. Initial results indicated that the products available as Assistive Technology should follow instructions and individualized criteria, considering the specific and individual needs, the context the blind child is inserted and the barriers that make harder to execute tasks. We emphasize that all products identified are physical, analogic, and can be handcrafted with minimum cost and high functionality, and that there is a lack of digital products specifically made for blind children in the studied age group, which shows the development stage of technology in this area and/or the little investment made to treat these subjects.

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Author Biographies

Lana Tuan Borges de Jesus, Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Bahia (2013) . Atualmente estuda Mestrado em Educação (UFBA) , na linha de Pesquisa "Educação e Diversidade" (BOLSISTA CAPES). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais – GEINE- integra o Programa de Pós- Graduação em Educação – PPGE – da Faculdade de Educação/ UFBA , atua na subárea (Educação Especial e Políticas Públicas). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: Crianças com Deficiência , Atendimento Educacional Especializado e Educação Infantil.

Alexandra da Silva Santos Sampaio, Universidade Federal da Bahia

Alexandra da Silva Santos Sampaio é graduada em Fisioterapia pela Faculdade Social da Bahia - FSBA, Mestranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA e Especialização em Fisioterapia Hospitalar em andamento pela Faculdade Social da Bahia - FSBA.  Alexandra da Silva Santos Sampaio é pessoa com (D)Eficiência auditiva severa bilateralmente, oralizada e leitora labial.

Maria Helena Silveira Bonilla, Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Ciências, Licenciatura de Primeiro Grau, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Ciências, Licenciatura Plena, Habilitação em Matemática, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2002), com estágio de pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Atualmente é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA, líder do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão digital, software livre e políticas públicas.

Published

2014-12-19

How to Cite

Jesus, L. T. B. de, Sampaio, A. da S. S., & Bonilla, M. H. S. (2014). Assistive technology for blind children: product support for personal mobility. Special Education Magazine, 1(1), 165–180. https://doi.org/10.5902/1984686X13635