Teacher education from the perspective of undergraduate students and teachers: special education on the agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X74657

Keywords:

Teacher education, Special education, Undergraduate courses

Abstract

The article focuses on the initial teacher education in undergraduate courses, analyzing the construction of knowledge related to Special Education. Considering the undergraduate period as a moment of teacher professionalization and the increasing number of students with disabilities enrolled in regular education, this article aims to analyze the perspective of undergraduate students and teacher educators about the undergraduate process, considering the construction of knowledge related to special education, correlated to the curricular offer. The research is of a qualitative nature, outlined as a case study, analyzing the field of teacher education at the Federal University of Espírito Santo (UFES) – Goiabeiras campus –, highlighting its 17 undergraduate courses through questionnaires (n=93) and interviews (n=3). For data analysis, the reflections are based on the assumptions of Norbert Elias' Sociological Figurational Theory and in the literature on teacher education and Special Education. The results are presented from two axes, 1) The disciplines and the mobilization of knowledge about special education and 2) The formative offer and the construction of the conception of Special Education . The analysis shows that the subjects studied in the courses have great importance for the mobilization of this knowledge, that the undergraduates indicate the need for more practical content in teacher education, and that the teachers, on the other hand, point to a broad, socially and philosophically referenced training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Souza Leite, Federal University of Espírito Santo

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES) e Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo (FAPES). Possui graduação em Geografia (2019) e Mestrado em Educação (2022) pela UFES. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial e Processos Inclusivos, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, educação especial, sociologia figuracional e processos civilizadores.

Edson Pantaleão Alves, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia e Psicologia pela UFES (1990 e 1993), especialização em educação (Administração, Supervisão e Orientação Educacional) pela UFES, Mestrado e Doutorado em Educação (1999 e 2009, respectivamente), pela UFES/PPGE, e Pós-doutorado em Educação pela UFRGS. É professor Associado da Universidade Federal do Espírito Santo/Centro de Educação/Departamento de Educação, Política e Sociedade, atuando na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É membro do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Especial (NEESP) e do Laboratório de Gestão da Educação Básica do Espírito Santo (LAGEBES) do Centro de Educação/UFES. É líder do grupo de pesquisa (CNPq): Políticas, Gestão e Inclusão Escolar: contextos e processos sociais (UFES); e membro dos Grupos de Pesquisa (CNPq): Educação Especial: formação de profissionais, práticas pedagógicas e políticas e inclusão escolar (UFES); Processos Civilizadores (UEL). Desenvolve pesquisas com os seguintes temas: políticas de educação especial; formação continuada de profissionais para a Educação Especial; gestão da Educação Especial, e; gestão escolar no contexto da escolarização do aluno com deficiência. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Escolar e Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, didática, avaliação escolar, projeto pedagógico curricular, educação especial na perspectiva da educação inclusiva, formação continuada de profissionais da educação e gestão escolar.

References

relevância do ensino de sociologia e de filosofia para a formação dos jovens no século XXI. HOLOS, 4, 166–176, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2015.3223. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.3223

CAMBAÚVA, L. G. Análise das bases teórico-metodológicas da educação especial. 1988. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1988.

DENARI, Fátima Elizabeth; SIGOLO, Silvia Regina S. L. Formação de professores em direção à educação inclusiva no Brasil: Dilemas atuais. In: POKER, Rosimar Bortolini; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Cláudia Regina Mosca (Orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016, p. 15-31. DOI: https://doi.org/10.36311/2016.978-85-7983-764-7.p15-31

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

ELIAS, Norbert. Escritos e ensaios: Estado, processo e opinião pública. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ELIAS, Norbert. O Processo civilizador. Volume I: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora Ltda., 2005. 77 p.

KORTE, Hermann. Perspectives on a long life: Norbert Elias and the process of civilization. In: SALUMETS, Thomas. Norbert Elias and human interdependencies. McGill Queen’s University Press: London, 2001. DOI: https://doi.org/10.1515/9780773569287-004

LIBÂNEO, José Carlos. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. In: XI Semana de planejamento acadêmico integrado UCG. 2003, Goiânia.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu, 1986. 79 p.

MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração dos trabalhos monográficos. - 3.ed. - São Paulo: Atlas, 2015.

MICHELS, Maria Helena. Paradoxos da formação de professores para a Educação Especial: o currículo como expressão da reiteração do modelo médico-psicológico. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p. 255-272, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000200007. Acesso em: 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000200007

MOREIRA, Laura Ceretta; BAUMEL, Roseli C. Currículo em educação especial: tendências e debates. Educar em Revista, n. 17, p. 125-137, 2001. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602001000100010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.224

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação (coord.) - Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33.

OLIVEIRA, Laís Paloma de; ORLANDO, Rosimeire Maria. Matrizes curriculares de licenciaturas da UFSCar: Um olhar voltado para a inclusão escolar? In: Poker, Rosimar Bortolini; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Cláudia Regina Mosca (Orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016.

PADILHA, Ana Maria Lunardi. Contribuições de Norbert Elias e Lev Semenovitch Vigotski para pensar a exclusão social. In: Simpósio Internacional Processo Civilizador, 9, 2005. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril de 2009. Disponível em: http://www.uel.br. Acesso em: 29 abr. 2022.

PEREIRA, Giulliano José Segundo Alves; FERRER, André Ferrer P. A inserção de disciplinas de conteúdo histórico-filosófico no currículo dos cursos de licenciatura em física e em química da UFRN: uma análise comparativa. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 229-258, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2011v28n1p229. Acesso em 18 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n1p229

PEREIRA, Rodrigo da Silva. A política de competências e habilidades na educação básica pública: relações entre Brasil e OCDE. 2016. 285 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/22756/3/2016_RodrigodaSilvaPereira.pdf. Acesso em: 29 jul. 2021.

PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

TORRES, Josiane Pereira; MENDES, Enicéia Gonçalves. Atitudes sociais e formação inicial de professores para a Educação Especial. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v. 25, n. 4, p. 765-780, Out.-Dez., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/c43f46jfGfHc4TDwszkfD6p/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400014

VASQUES, Carla Karnoppi. Formas de conhecer em educação especial: o diagnóstico como escudo e lista. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 20, n. 1, p.51-59, jan./abr., 2015. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2943. Acesso em 19 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v20n1a2943

VIEIRA, Alexandro Braga; HENANDEZ-PILOTO, Sumika Soares de Freitas; RAMOS, Inês de Oliveira. Currículo e educação especial: direito à educação para crianças público-alvo da educação especial. In: VICTOR, Sonia Lopes; VIEIRA, Alexandro Braga; OLIVEIRA, Ivone Martins de (Orgs.). Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Campo dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2017.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.

Published

2024-06-19

How to Cite

Leite, L. de S., & Alves, E. P. (2024). Teacher education from the perspective of undergraduate students and teachers: special education on the agenda. Special Education Magazine, 37(1), e16/1–28. https://doi.org/10.5902/1984686X74657