Teacher education from the perspective of undergraduate students and teachers: special education on the agenda
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X74657Keywords:
Teacher education, Special education, Undergraduate coursesAbstract
The article focuses on the initial teacher education in undergraduate courses, analyzing the construction of knowledge related to Special Education. Considering the undergraduate period as a moment of teacher professionalization and the increasing number of students with disabilities enrolled in regular education, this article aims to analyze the perspective of undergraduate students and teacher educators about the undergraduate process, considering the construction of knowledge related to special education, correlated to the curricular offer. The research is of a qualitative nature, outlined as a case study, analyzing the field of teacher education at the Federal University of Espírito Santo (UFES) – Goiabeiras campus –, highlighting its 17 undergraduate courses through questionnaires (n=93) and interviews (n=3). For data analysis, the reflections are based on the assumptions of Norbert Elias' Sociological Figurational Theory and in the literature on teacher education and Special Education. The results are presented from two axes, 1) The disciplines and the mobilization of knowledge about special education and 2) The formative offer and the construction of the conception of Special Education . The analysis shows that the subjects studied in the courses have great importance for the mobilization of this knowledge, that the undergraduates indicate the need for more practical content in teacher education, and that the teachers, on the other hand, point to a broad, socially and philosophically referenced training.
Downloads
References
relevância do ensino de sociologia e de filosofia para a formação dos jovens no século XXI. HOLOS, 4, 166–176, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2015.3223. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.3223
CAMBAÚVA, L. G. Análise das bases teórico-metodológicas da educação especial. 1988. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1988.
DENARI, Fátima Elizabeth; SIGOLO, Silvia Regina S. L. Formação de professores em direção à educação inclusiva no Brasil: Dilemas atuais. In: POKER, Rosimar Bortolini; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Cláudia Regina Mosca (Orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016, p. 15-31. DOI: https://doi.org/10.36311/2016.978-85-7983-764-7.p15-31
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ELIAS, Norbert. Escritos e ensaios: Estado, processo e opinião pública. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
ELIAS, Norbert. O Processo civilizador. Volume I: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora Ltda., 2005. 77 p.
KORTE, Hermann. Perspectives on a long life: Norbert Elias and the process of civilization. In: SALUMETS, Thomas. Norbert Elias and human interdependencies. McGill Queen’s University Press: London, 2001. DOI: https://doi.org/10.1515/9780773569287-004
LIBÂNEO, José Carlos. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. In: XI Semana de planejamento acadêmico integrado UCG. 2003, Goiânia.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu, 1986. 79 p.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração dos trabalhos monográficos. - 3.ed. - São Paulo: Atlas, 2015.
MICHELS, Maria Helena. Paradoxos da formação de professores para a Educação Especial: o currículo como expressão da reiteração do modelo médico-psicológico. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p. 255-272, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000200007. Acesso em: 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000200007
MOREIRA, Laura Ceretta; BAUMEL, Roseli C. Currículo em educação especial: tendências e debates. Educar em Revista, n. 17, p. 125-137, 2001. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602001000100010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.224
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação (coord.) - Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33.
OLIVEIRA, Laís Paloma de; ORLANDO, Rosimeire Maria. Matrizes curriculares de licenciaturas da UFSCar: Um olhar voltado para a inclusão escolar? In: Poker, Rosimar Bortolini; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Cláudia Regina Mosca (Orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016.
PADILHA, Ana Maria Lunardi. Contribuições de Norbert Elias e Lev Semenovitch Vigotski para pensar a exclusão social. In: Simpósio Internacional Processo Civilizador, 9, 2005. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril de 2009. Disponível em: http://www.uel.br. Acesso em: 29 abr. 2022.
PEREIRA, Giulliano José Segundo Alves; FERRER, André Ferrer P. A inserção de disciplinas de conteúdo histórico-filosófico no currículo dos cursos de licenciatura em física e em química da UFRN: uma análise comparativa. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 229-258, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2011v28n1p229. Acesso em 18 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n1p229
PEREIRA, Rodrigo da Silva. A política de competências e habilidades na educação básica pública: relações entre Brasil e OCDE. 2016. 285 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/22756/3/2016_RodrigodaSilvaPereira.pdf. Acesso em: 29 jul. 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
TORRES, Josiane Pereira; MENDES, Enicéia Gonçalves. Atitudes sociais e formação inicial de professores para a Educação Especial. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v. 25, n. 4, p. 765-780, Out.-Dez., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/c43f46jfGfHc4TDwszkfD6p/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400014
VASQUES, Carla Karnoppi. Formas de conhecer em educação especial: o diagnóstico como escudo e lista. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 20, n. 1, p.51-59, jan./abr., 2015. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2943. Acesso em 19 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v20n1a2943
VIEIRA, Alexandro Braga; HENANDEZ-PILOTO, Sumika Soares de Freitas; RAMOS, Inês de Oliveira. Currículo e educação especial: direito à educação para crianças público-alvo da educação especial. In: VICTOR, Sonia Lopes; VIEIRA, Alexandro Braga; OLIVEIRA, Ivone Martins de (Orgs.). Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Campo dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2017.
Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


