Programming Logic Laboratory Dedicated to Undergraduate Students
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190467936Keywords:
Lógica de programação, AlgoritmosAbstract
This work describes a workshop planned to meet the needs identified in undergraduate students during their course of programming. Logic is a fundamental concept that must be exercised and implemented in order to transform programming into simpler and better-understood activity. In addition to semantics and syntax, logical thinking is necessary. In this context, a logic workshop was proposed to assist students from different undergraduate courses at UFPel, and all regular participants obtained satisfactory results.
Downloads
References
Barbosa, L., S. (2011) “Aprendizado Significativo Aplicado ao Ensino de Algoritmos”. Dissertação (Pós-Graduação em Sistemas de Computação) - Departamento de informática e Matemática Aplicada. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil.
Bosse, Yorah; Gerosa, Marco Aurélio. Reprovações e Trancamentos nas Disciplinas de Introdução à Programação da Universidade de São Paulo: Um Estudo Preliminar. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 23., 2015, Recife. Anais: Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015. p. 426-435. ISSN 2595-6175.
De Oliveira, Milena; De Souza, Anderson; Ferreira, Aline; Barreiros, Emanoel. Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 22., 2014, Brasília. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014. p. 239-248. ISSN 2595-6175.
França, R. S.; Silva, W. C; Amaral, H. J. C. (2013) “Computino: um jogo destinado à aprendizagem de Números Binários para estudantes da educação básica”. In Anais do XXXIII Congresso da SBC- WEI. Maceió, Brasil.
Francisco, Rodrigo Elias; Pereira Júnior, Cleon X.; Ambrósio, Ana Paula. Grau de Dificuldade de Problemas de Programação Introdutória: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 25., 2017, São Paulo. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. ISSN 2595-6175.
Mattos, Giorgia de O.; Moreira, Josilene A.; Moura, Ana Flávia S. A.; Nascimento, Andrea B.; Oliveira, Chaenne C. Oficinas de Programação para Meninas: Despertando o Interesse Pela Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26., 2018, Natal. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. ISSN 2595-6175.
Pereira, Felício Gobbi Hoffmann Santos; De Araújo, Graziela Santos; Cheung, Luciana Montera; De Araujo, Anderson Viçoso; Zunta, Heitor Batistela. Relato da utilização da plataforma App Inventor como ferramenta de ensino de lógica de programação para professores da Rede Básica de Ensino. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 28., 2020, Cuiabá. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 86-90. ISSN 2595-6175.
Schildt, H. C Completo e Total. Brasil: Makron Books, 1996.
Tucker, A. (2006) A Model Curriculum for K–12 Computer Science. Final Report of the ACM K–12 Task Force Curriculum Committee.
Watson, C. and Li, F. W. (2014). Failure rates in introductory programming revisited. In Proceedings of the 2014 conference on Innovation & technology in computer science Education, pages 39–44. ACM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ComInG
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.