Restaurant satisfaction level assessment by Item Response Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X39781

Keywords:

Customer Satisfaction, Statistical Methods and Models, Applied Statistics

Abstract

The objective of this work was to create a scale to assess the level of customer satisfaction in a restaurant, using the Two Parameter Logistic Model (2PL) of the Item Response Theory (IRT). For this, a questionnaire was applied to 640 customers, including 28 restaurant attributes related to the indoor and outdoor environments, with food and service. The results shown in most respondents are satisfied with the specified effects, with the most recommended items being payment options, a location in the restaurant and its size and structure. Also note that all items had a good fit with the 2PL, so there is no need to exclude them. Consequently, it was possible to build an interpretable scale with four levels for customer satisfaction. In addition, it was possible to evaluate the questionnaire and identify which latent screening interval is most appropriate. The application of permitted adjustments allows to locate the items on the created scale, as well as to identify those that deserve greater attention in the organizational planning of a restaurant.

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Author Biographies

Nicásio Gouveia, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria, Especialista em Estatística e Modelagem Quantitativa pela Universidade Federal de Santa Maria

Fernando de Jesus Moreira Junior, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Estatística (UFRGS), Mestre em Engenharia de Produção (UFRGS), Doutor em Engenharia de Produção (UFSC)

Angela Pellegin Ansuj, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Matemática Licenciatura Plena com Habilitação em Física Licenciatura (FIC-UFN), Mestrado em Métodos Quantitativos (UFSM), Mestrado em Engenharia de Produção (UFSM) e Especialização em Estatística Aplicada (UNOPAR)

José Renê de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Geografia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição, Graduado em Estudos Sociais pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição, Graduado em Administração pela Faculdade Antônio Meneghetti e Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria 

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Published

2020-12-29

How to Cite

Gouveia, N., Moreira Junior, F. de J., Ansuj, A. P., & Oliveira, J. R. de. (2020). Restaurant satisfaction level assessment by Item Response Theory. Ciência E Natura, 42, e51. https://doi.org/10.5902/2179460X39781

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