Matemática Inclusiva: Ensinando Matrizes a Deficientes Visuais
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X23408Keywords:
Inclusão de deficientes visuais, Matemática inclusiva, Matrizes.Abstract
Nos últimos anos, a inclusão de portadores de deficiência no sistema educacional brasileiro vem sendo amplamente discutida. Entre as dificuldades desse processo, podem ser citados a estrutura inadequada das escolas e o despreparo dos professores. Nesse sentido, esforços individuais dos docentes são necessários na busca por estratégias pedagógicas que minimizem tais dificuldades. Neste artigo, temos por objetivo apresentar um estudo de caso em que o conteúdo de matrizes do Ensino Médio foi trabalhado com um aluno portador de deficiência visual total. Para este trabalho, fizemos uso de um modelo de material concreto de baixo custo, que foi desenvolvido em conjunto com o Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Especiais (NAPNE) do Instituto Federal Farroupilha, campus Santo Augusto – RS. Serão apresentadas algumas técnicas diferenciadas usadas pelo aluno no decorrer do processo de aprendizagem e abordadas algumas posturas que o professor pode adotar para favorecer esse processo.Downloads
References
ARAÚJO, M.O. A inclusão social e o ensino da matemática aos portadores de deficiências visuais no distrito federal. Disponível em: https://www.ucb.br/sites/100/103/TCC/22005/MarceloAraujo.pdf. Acesso em: 15 mar. 2015.
BONJORNO, J.R.: GIOVANNI, J.R.; GIOVANNI JUNIOR, J.R.. Matemática completa. FTD, 2013.
DANTE, L. R. Matemática: contexto e aplicações. São Paulo: Ática, v. 2, 2012.
ESCOLAR, Censo. Brasília: MEC. SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/apresentacao/2014/apresentacao_coletiva_censo_edu_basica_022014.pdf. Acesso em: 05 mai. 2015.
FERNANDES, S.H.A.A.; HEALY, L. As concepções de alunos cegos para os conceitos de área e perímetro. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte/MG. Anais... Belo Horizonte/MG: SBEM, 2007. v. 1.
PRIETO, Rosaline Gavioli. Sessão Especial–Políticas de melhoria da escola pública para todos: tensões atuais. Disponível em: http://educacaoonline.pro.br/index.php?option=com_content&view=article&id=26:sessao-especial-politicas-de-melhoria-da-escola-publica-para-todos-tensoes-atuais&catid=5:educacao-especial&Itemid=16. Acesso em: 22 mar. 2015.
ROMAGNOLLI, G.S.E.; ROSS, P.R. Inclusão de aluno com Baixa Visão na rede pública de ensino: Orientação para professores. Curitiba, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1109-2.pdf. Acesso em: 05 abr. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.