SPEECH, VARIATION AND LETTERS IN SCHOOL: THE WAYS OF SAYING IN BRAZILIAN EDUCATION FROM NORTH TO SOUTH BY THE DOCUMENTARY CAMERA "PRO DAY TO BE HAPPY"
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849229662Keywords:
Discurso, Variação linguística, Letramentos na escolaAbstract
This text adopts as a study object the documentary "Pro dia nascer feliz", by João Jardim, with the objective of analyzing the question of the reality of Brazilian education, from north to south, from the theoretical aspects of discourse, variation and literacies that constitute the ways of seeing and saying the world through the worldview of the characters. It is based on a qualitative bibliographical research, based on the studies of educational sociolinguistics (BORTONI-RICARDO, 2004/2005) and on some theoretical-legal foundations of Portuguese language teaching. The analysis reveals problems that emerge, mainly from the sociocultural conditions of the protagonists of the story - teachers and students - who, in their own way, describe the real conditions they experience in school, which has become a space of conflicts, disputes and social divergences , which are imbricated in the speech of each subject.Downloads
References
ANTUNES, I. A língua e a identidade cultural de um povo. In: ___. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009. p. 19-31.
BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1999.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 1999.
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.
BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu a escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental: Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quatro ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação básica: censo escolar 2004. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília: O Instituto, 2003. Disponível em: < http://download.inep.gov.br/download/estatisticas/sinopse_estatistica_2004/Parte-1.pdf > Acesso em: 20 set. 2014.
FERRAREZI Jr., C. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
KLEIMAN, A. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
LABOV, W. Sociolinguistics Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.
LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2008.
LABOV, W.; HARRIS, W. A. De Facto Segregation of Black and White Vernaculars. In: SANKOFF, D. (org.). Diversity and Diachrony. Amsterdan, John Benjman, 1986.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PRO dia nascer feliz. Direção: João Jardim. Roteiro: João Jardim. Brasil. Produção: Flávio R. Tambellini e João Jardim. Copacabana filmes, documentário, 2006. DVD, drama, 87 min., color, 35 mm.
SIGNORINI, I. Língua (em) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
STREET, B. V. Social Literacies. Critical Approaches to Literacy in Development, Ethnography and Education. Harow: Pearson, 1995.