Is there an anticipation of Schopenhauer's Will in Leibniz's metaphysics?
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179378690671Keywords:
Metaphysics, Substantial form, WillAbstract
In the Fragments for the History of Philosophy, Schopenhauer asserts that Gottfried W. Leibniz’s thesis, which holds that matter and spirit share a common principle, can be regarded as a "presentiment" of his own metaphysics. The point of convergence between these two philosophies lies in the notion of substantial form, which suggests that the functioning of matter is not limited to mechanical or chemical laws but must be understood through metaphysical principles. In this article, I propose to explore the meanings of Schopenhauer’s assertion by analyzing Leibnizian concepts such as substantial form, force, pre-established harmony, expression, and monad. The aim is to highlight possible parallels between these
concepts and Schopenhauer’s metaphysics of nature, which views the material world as the objectification of the Will. I argue that Leibniz’s concept of force, essential to understanding substantial form, opens the door to a dialogue with Schopenhauer’s metaphysics because it points to a primordial metaphysical activity that, while expressed in the physical order and capable of being mathematized by the sciences, is not itself physical in nature. Similarly, in Schopenhauer's framework, the material world is understood through the metaphysics of the Will, with matter serving as the stage where the various degrees of its objectification become perceptible.
Downloads
References
Brandão, E. A concepção de matéria na obra de Schopenhauer. São Paulo: Humanitas, 2008.
Cacciola, M. L. Schopenhauer e a Questão do Dogmatismo. São Paulo: Edusp, 1994.
Descartes, R. As paixões da alma. 2ª ed. Introdução de Gilles-Gaston Granger, prefácio e notas de Gérard Lebrun, tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Abril Cultural, 1979.
Descartes, R. Meditações Concernentes À Primeira Filosofia Nas Quais a Existência de Deus e a Distinção do Real Entre Alma e o Corpo do Homem são Demonstradas. 2ª ed. Introdução de Gilles-Gaston Granger. Prefácio e notas de Gérard Lebrun. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Abril Cultural, 1979.
Descartes, R. Princípios da filosofia. 3ª ed. Tradução de João Gama. Lisboa: Edições 70, 1997.
Leibniz, G. W. Discours de métaphysique et correspondance avec Arnauld. 2ème éd. Introduction, texte et commentaire par Georges le Roy. Paris: Vrin, 1966.
Leibniz, G. W. Discurso de metafísica e outros textos. Tradução de Marilena Chauí e Alexandre da Cruz Bonilha. Apresentação e notas de Tessa Moura Lacerda. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
Leibniz, G. W. God. Guil. Leibnitii. Opera Philosophica quae exstant latina gallica germanica omnia. Edição e introdução de Johann Eduard Erdmann. Berlin: Eichler, 1840. Disponível em: https://archive.org/details/godguilleibniti00erdmgoog/page/n8/mode/2up
Leibniz, G. W. Sistema novo da natureza e da comunicação das substâncias e outros textos. 7ª ed. Tradução e apresentação de Edgar Marques. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
Schopenhauer, A. De la volonté dans la nature. 2ème éd. Traduction avec introduction et notes par Édouard Sans. Paris: Presses Universitaires de France, 1996 (N).
Schopenhauer, A. Fragmentos sobre a história da filosofia; precedido de Esboço de uma História da doutrina do ideal e do real. Tradução de Karina Jannini. Prefácio de Jair Barboza. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007 (P I).
Schopenhauer, A. O mundo como Vontade e como representação, Tomo I. Tradução, apresentação, notas e índices de Jair Barboza. São Paulo: Unesp, 2005 (W I).
Schopenhauer, A. O mundo como Vontade e como representação, segundo tomo: Suplementos aos quatro livros do primeiro tomo. Tomo II. 2ª ed. Tradução, apresentação, notas e índices de Jair Barboza. São Paulo: Unesp, 2015 (W II).
Schopenhauer, A. Sämtliche Werke. Ed. Wolfgang Frhr. von Löhneysen, Frankfurt: Suhrkamp Verlag, 1986, 5 vols (SW).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Beatriz Cardoso Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of original manuscripts to this journal implies the transference, by the authors, of the copyrights for printed and digital publication. The copyrights of a published manuscript belong ultimately to the author, and only the copyright for its first publication is reserved to the journal. Authors may only use the same results in other publications explicitly indicating this journal as the medium of the original publication.
Licence
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) - This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, as long as they credit you and license their new creations under the identical terms.


